Sök ikon

Valde bort Handels och finansjobb för en oanad passion – nu hyllas Cecilia Kores i New York Times

Cecilia Kores blev smyckesdesigner och e-handlare. Men det var inte alltid planen. Foto: Press

Det började i Indien. Handelsstudenten Cecilia Kores ville göra en fotlänk hos en silversmed.

Därifrån gick det snabbt. På hotellrummet efteråt drog hon igång en enskild firma i hemlighet och tog de första beställningarna.

Nu omsätter hon miljoner på äkta smycken på nätet och firar snart 10-årsjubileum som e-handlare samtidigt som hon rosas i New York Times – som poddstjärna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

[SMEE-kes-podden]

I ett reportage i New York Times förklaras fonetiskt hur Cecilia Kores podd uttalas. Hon är entreprenören bakom Mumbaistockholm, en e-handlare som säljer äkta smycken på nätet, och har mot alla odds tagit sin passion för guld och ädelstenar till det audiella mediet, både på svenska och engelska. 

Det är så hon hamnade i New York Times, som tycker sig skönja en helt ny trend i poddvärlden. 

Hur Cecilia Kores hamnade i smyckesbranschen är en ganska slumpartad historia. För det var aldrig så det var tänkt. Hon gick på Handels och skulle jobba i finansbranschen. Det stod klart. Hon skulle bara göra ett utbyte i Indien först. 

”Jag blev helt kär i landet, i kvinnorna och sättet som de smyckade sig på”, säger Cecilia Kores sprudlande med en dialekt som avslöjar hennes rötter på västkusten. 

De indiska kvinnorna klädde sig traditionellt i vackra tyger – med armringar, tåringar och fotlänkar. 

”Jag tänkte att det här var meningen med livet, att fira och hedra varje dag. Det ville jag ta med mig hem.”

Vanligt folk har inte råd med guld och silver i Indien. Smyckena görs istället i mässing eller stål och går sönder efter ett tag. Cecilia Kores vill ta med sig ett minne från Indien som var mer beständigt. Hon gick till en silversmed för att tillverka en fotlänk med ett litet hjärta. 

Det var då det sa klick. 

”Jag blev helt betagen. Det var som att jag såg ett hantverk utföras för första gången”, säger Cecilia Kores och tillägger att uppväxten med två ingenjörer till föräldrar och fokus på sport och utbildning inte öppnade för mycket konstnärligt skapande. 

Hon var "mesmerized", säger hon.

Kort efter smideskärleken uppstod låg Cecilia Kores på ett hotellrum i Indien och startade sin enskilda firma. Hon tog beställningar från vänner och bekanta. Det hemliga projektet – som inte skulle bära hennes namn – var satt i rullning. Då var hon helt ovetande om att det faktiskt var det här som skulle bli hennes karriär och att hon 2022 skulle omsätta 8,5 miljoner kronor med miljonvinst (Mumbaistockholm har varit lönsamma från start). 

Efter åtta månader i Indien gick Cecilia Kores in som lärling för en guldsmed. Hon jonglerade ordrar mellan uppsatsskrivandet och sökandet efter jobb i finansbranschen. 

Fanns det här intresset sedan tidigare, har du alltid varit intresserad av smycken?

”Nej. Men jag har alltid älskat kläder. Jag låg och läste Elle när jag var 10 år. Jag kunde liksom ta en tidning och bläddra i på kvällen om jag behövde muntras upp.”

”Ingen vill köpa ett hjärta av en nobody"

Tio år av smyckesförsäljning ger många lärdomar om branschen. Till exempel är allt guld i Sverige återvunnet, berättar Cecilia Kores. Det cirkulerar bara runt. Mumbaistockholm anlitar bara guldsmeder i Sverige (när det gäller det mer svårarbetade materialet platina vänder man sig till Tyskland). De färgglada ädelstenarna – den österländska influencen i smyckena – köps in från andra länder.  

Cecilia Kores var också väldigt tidig med att använda Instagram och visa hur smyckena såg ut på hud istället för frilagda mot vit bakgrund som de traditionella guldhandlarna. Det är något influencers och bijouteribolag även hakat på idag.  

En annan lärdom är att det lönar sig att satsa på sina befintliga kunder snarare än att hitta nya. 

”En sak med guldsmidesbranschen är att det skapar sådan frustration för att man känner att man inte växer tillräckligt snabbt”, säger Cecilia Kores.

Kunden gör kanske sitt första större inköp som 25-åring, eller i samband med förlovningen, och är sedan lojala till sin guldsmed. 

”Kanske handlar de från tre olika ställen under en livstid.”

Cecilia Kores första ”hit” som smyckestillverkare var en svala. 

”Den var under de första två åren nio av tio ordrar och det var ju för att det egentligen var den enda som var unik. Det finns massor av smycken med hjärtan och stjärnor. Ingen vill köpa ett hjärta från en nobody.”

Jag blev fri från Handels-bojorna när jag kom till Indien

Efter ett och ett halvt år med Mumbaistockholm hade Cecilia Kores sagt upp sig från sitt vanliga jobb. Hon bodde med sin syster och grunnade på nästa storsäljare. Hon tänkte på lojalitetsspåret och tillverkade svalan som örhängen. 

”Då blev det min nästa bästsäljare.”

Svalan var ett sätt att sticka ut och samtidigt manifestera den känsla av frihet som hon fick i Indien. 

“Jag blev fri från Handels-bojorna när jag kom till Indien”.

Sliding Doors – med facit

1990-talsfilmen ”Sliding Doors” handlar om två alternativa versioner av livet, beroende på om man hinner med tunnelbanan hem eller missar den. Hur hade det blivit om Cecilia Kores inte hade hamnat i Indien på utbyte? Hon grät ju när hon fick beskedet att hon skulle dit. 

”Om man säger så här, jag vet, för jag har en tvillingsyster som också gick på Handels och som varit på Goldman Sachs och Investor”, säger hon.

”Jag trodde att jag skulle gå den vägen som min syster gick men andra trodde kanske inte det. Det passar mig att vara egenföretagare och när jag var liten och läste Elle så tyckte jag bäst om att läsa om designers med eget märke. Jag tror att lilla Cecilia hade varit jättestolt om hon såg stora Cecilia.”

Om man återvänder till temat lärdomar och att känna sina kunder så har Mumbaistockholm gjort en kundanalys. Den visar att de allra flesta besökarna i e-handeln är kvinnor men att 80 procent av intäkterna kommer från män.

”Vi måste alltså både tänka på drömmarna och på de som vill ha en snabb köpknapp”, säger Cecilia Kores.

Som e-handlare i guldbranschen har hon lärt sig att kundservice är A och O. Det måste finnas ett nummer som man kan ringa. 

”För killarna.”

Vad menar du med “för killarna”?

”Jag har lärt mig att det är de som ringer. Kvinnorna mejlar.”

Hyllad – som enda svenska podd

Cecilia Kores entusiasm är smittande. Hon ställer nästan lika många frågor som hon svarar på i intervjun. Hon frågar om hon ”tjatar hål i huvudet” och braskar för att hon kan prata hur länge som helst om smycken. Så här i efterhand kanske det ändå en lågoddsare att hon blev med podd. Men smycken – går det väldigt visuella intresset att förmedla audiellt?

I november blev hennes Smyckespodden omnämnd i reportaget ”Jewelry Podcasts Pick Up Some Glitter” i The New York Times. De fyra främsta poddarna om juveler lyftes fram. Cecilia Kores podd är den enda som inte är på engelska som är med i reportaget. Det finns en översatt version som Cecilia Kores har gjort, men som hon hade lagt på is. 

”Jag tänkte bara herregud hur har hon hittat podden?”

Hur kom det sig att du började podda? 

“Det var 2021 och det hade varit corona i ett år. Jag hade lyssnat på många poddar men kunde inte hitta en smyckespodd.”

”Jag provade att spela in en ljudfil på mobilen och tänkte att det här funkar väl. Går det inte så har jag skämt ut mig men skitsamma liksom. Jag provade att spela in ett avsnitt. Jag ville prata smycken, jag ville utbilda.”

Cecilia Kores kontaktade en studio och betalade 2500 kronor för inspelning och klippning. Det var en chansning men idag har smyckespodden runt 140 avsnitt och 50.000 nedladdningar. Det mest engagerade avsnittet hittills har handlat om smyckesfördomar, typ föreställningar som finns kring de som bär pärlörhängen och ”the knot”-ringar. 

Under tiden som den engelska podden ”The Jewelry Podcast” legat i träda så har den fått massor av nya följare, säger Cecilia Kores. Nu har hon lovat att det ska bli tio avsnitt till.  

Det är det tuffaste året hittills

Tyskarna ersätter norrmännen

Mumbaistockholm säljer till hela världen men de största marknaderna har förändrats det gångna året. I Norge försvann marknaden – som legat på 25 procent innan – helt och hållet. Där gick intresset för diamantörhängen, sirliga guldlänkar och förlovningsringar upp i rök. Cecilia Kores tror att det är räntechocken. Nu har norrmännen ersatts av tyskar som kan shoppa med visst reapris i och med den svenska kronans fall. 

Hur är läget för smyckesbranschen när det är lågkonjunktur?

”Vi påverkas jättemycket. Det här är det tuffaste året hittills när det gäller att växa försäljningen. Jag gillar en utmaning så jag har inte fått panik. Men vi blev tvungna att vässa hemsidan. Om dammen krymper så vill man vara med bland fiskarna som är kvar i dammen”, säger Cecilia Kores som tillsammans med tre medarbetare utgör bolaget. 

Ett sätt bolaget har hanterat den vikande konjunkturen är att satsa på fler produkter i prisklassen under 10.000 kronor. 

”Man kanske ändå gifter sig men med lägre budget. På det området tycker jag att vi har lyckats väldigt väl.”

Läs mer