Den svenska streamingtjänsten Voyd ska fungera som en slags live-scen för kreatörer. Artister och aspirerande stjärnor kan använda plattformen för att sända tv. Tittarna köper en biljett via tjänsten och får tillgång till materialet.
Nu har Voyd tagit in 11,9 miljoner kronor genom en nyemission. I rundan värderas bolaget till 55,9 miljoner kronor, exklusive de nya pengarna.
Flera investerare deltog i nyemissionen, däribland Sundsvall Ingenjörsbyrå, Utemiljögruppen i Sundsvall AB, Rovall Fastigheter AB och NPG Förvaltning. Hemstänget gick in med 2,1 miljoner kronor medan Almi Invest Mitt gick in med 2,3 miljoner kronor.
Voyd siktar på ett internationellt genombrott och har anställt industriveteranen Xi Yang som UX-forskare för att förbättra den digitala användarupplevelsen och funktionaliteten.
Streamingutmanaren såg dagens ljus för åtta år sedan. Förra året omsatte det 1,2 miljoner kronor med en nettoförlust på cirka 20,7 miljoner kronor. Under 2021 rapporterades en omsättning om 2,95 miljoner kronor och en nettoförlust på ungefär 20,5 miljoner kronor.
Sedan starten har Voyd tagit in 86,2 miljoner kronor.
Det här är en artikel som är skapad med hjälp av AI. Har du frågor eller synpunkter om den här artikeln? Mejla ai@breakit.se – våra AI-artiklar utvecklas löpande.”