Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Visar grejer i tre sekunder – drar in 200 miljoner i veckan

Foto: Skärmdump

Hyfsat betalt får man säga.


Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Ett tag var liveshopping stekhett i Sverige. Bambuser, som satsade stort på segmentet, rusade på börsen, tog in hundratals miljoner kronor och praktiskt taget alla pratade om fenomenet. 

Sedan dess har det svalnat betänkligt (precis som Bambusers börsvärde som fallit med 90 procent från toppen). 

Men i Asien är fenomenet fortfarande väldigt stort och mycket shopping sker via våra privata skärmar. Som i andra branscher är effektivitet viktigt och entreprenörer försöker alltid hitta sätt att göra arbetet snabbare och bättre. 

Eftersom inte alla har hundratals miljoner följare som kollar in när det är dags att sälja grejer försöker alla hitta sina egna trick.

En av de som har hittat den mest tidseffektiva metoden vi har stött på är Zheng Xiang Xiang, aktiv på Douyin, den kinesiska versionen av Tiktok. 

Istället för långa utläggningar om sömmarna på tröjor eller berätta om alla fördelarna med den nya speciella sopborsten lägger hon minimal tid på varje produkt.

Hennes rutin framför kameran ser ut som följer.

1. Hennes assistent ger henne en låda

2. Hon öppnar den och visar produkten och priset

3. Hon skjuter den ur bild

4. Klart!

Det tar totalt tre sekunder per produkt.

Som köpare får man inte så mycket information men metoden funkar uppenbarligen. Den senaste tiden har hon sålt produkter för nästan 200 miljoner kronor i veckan, uppger sajten Today Online. Imponerande, inte minst med tanke på att produkterna uppges kosta i snitt 2 dollar, motsvarande 20 kronor.

Man måste nästan se detta för att förstå – så här bjuder vi på en länk.

Läs mer