För första gången på tio år spås julhandeln att minska. Det handlar om ett intäktsbortfall på mer än två miljarder kronor, enligt en prognos från HUI Research som blev omskriven i veckan.
Det är ekonomiskt tuffare tider för gemene man, med högre räntor och dyrare varor. Har svenskarna ändrat sina shoppingvanor?
Kanske det. En sak som verkar ganska trolig är att svenskarna, precis som andra runt om i världen, kommer att sikta in sig på reorna i november, alltså Black Friday-handeln.
Konsultjätten Boston Consulting Group har undersökt hur stort köpsuget globalt, med 7000 tillfrågade konsumenter på totalt sju marknader. Resultatet av undersökningen är att sju av tio, 73 procent, planerar att delta i köpfesten i november. Snittsumman som varje konsument beräknas spendera under rean väntas dessutom överstiga 2022 års nivå, på vissa marknader med så mycket som 22 procent.
”Eftersom fler konsumenter känner en ökad ekonomisk press i år är de mer inriktade på fynd än någonsin tidigare. Många konsumenter kommer sannolikt att flytta sin julhandel till Black Friday i år, vi kommer därför troligtvis se en dipp under julhandeln när det gäller de större inköpen”, säger Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG Sverige.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.