Sök ikon

Svenskarna slutar skicka tillbaka saker de shoppat på nätet

Woman using tablet and holding Black Friday shopping bag while standing on the stairs with the mall background

Allt färre e-handelsköp returneras enligt en ny undersökning.

“Trenden är tydlig och speglar att konsumenter blivit mer medvetna om sitt köpbeteende jämfört med tidigare”, säger Voyados produktchef Felix Kruth.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Svenskarna skickar tillbaka allt färre av sina e-handlade varor. Det visar en ny undersökning från kundlojalitetsbolaget Voyado som har analyserat över 132 miljoner köp mellan oktober 2022 och september 2023. 

Siffrorna visar att svenskarna handlade lika mycket varje månad som året innan och för ungefär lika mycket pengar. Men returerna i e-handeln minskade kraftigt. Under 2022 skickades 8,2 procent av alla köpta varor tillbaka och i år har andelen minskat till 6,4 procent. Det innebär en förändring på hela 22 procent på årsbasis.

Hur stor andel av kvittots totalsumma som returnerades minskade med 14 procent. Något som enligt undersökningen visar på mer genomtänkta köpbeslut på saker som kostar mer eftersom att det framförallt är billigare varor som skickas tillbaka.

“Trenden är tydlig och speglar att konsumenter blivit mer medvetna om sitt köpbeteende jämfört med tidigare. Det ekonomiska läget har lett till att fler noggrant överväger sina inköp, prioriterar hårdare och är mindre impulsiva när det gäller att spendera pengar”, säger Felix Kruth, produktchef på Voyado.

Enligt Felix Kruth kan de minskande returerna också kopplas till e-handelns åtgärder som att införa returavgifter och att styra om returer till fysiska butiker. I fysiska butiker ökade andelen produkter som lämnades tillbaka från 1,8 till 1,9 procent.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer