Artikeln uppdateras löpande.
5 oktober. Strejkhotet ligger över den amerikanska fordonstillverkaren i Sverige. Fackförbundet IF Metall har inte fått någon respons på sina försök att förhandla om kollektivavtal för anställda som servar och reparerar bilarna på företaget TM Sweden AB. Enligt IF Metall började processen redan för fem år sedan. Nu är facket nära att varsla konflikt. ”Tesla ska inte kunna konkurrera med sämre villkor gentemot andra i branschen och på det sättet dumpa villkoren”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
27 oktober. Tesla vägrar teckna ett kollektivavtal med IF Metall. Från och med klockan 00.01 tas 130 medarbetare på sju svenska orter ut i strejk. Vid lunchtid lägger LO-förbundet Transport ett varsel om sympatiåtgärder – inga Tesla-bilar ska lastas av i fyra svenska hamnar. "Det blir stopp för Tesla-bilar in i Sverige", säger Transportarbetarförbundets ordförande Tommy Wreeth.
Under dagen kommer det uppgifter om att Tesla ska ha hotat anställda med repressalier om de deltar i strejken. Det finns också uppgifter om att bolaget planerar att flytta runt personal för att kringgå strejken.
Tesla har ännu inte kommenterat konflikten.
31 oktober. Parterna sätter sig åter vid förhandlingsbordet – men utan resultat. Under dagen utökar IF Metall strejkvarslet till att gälla ytterligare fyra allmänna verkstäder som servar bilar av märket Tesla.
6 november. Klarna tecknar kollektivavtal efter en hård strid. Där är strejkhotet avblåst. Men på Tesla har strejken precis gått in i sin andra vecka. Världen följer med spänning vad som händer när tech ställs mot den svenska modellen. I Tyskland, där missnöjet också mullrar från facket, höjer Tesla på ett bräde lönerna för samtliga 11.000 anställda.
Det tyska facket IG Metall har stöttat strejken i Sverige. ”Oavsett om det är i Sverige, USA eller i Grünheide, det är bara en tidsfråga tills majoriteten av arbetarna organiserar sig för vad de känner är rätt och för vad de behöver för att leva ett värdigt liv”, har Dirk Schulze, distriktschef för IG Metall i Berlin-Brandenburg-Sachsen, sagt.
6 november. Taxi Stockholm meddelar att de slutar att köpa Tesla-bilar. Taxibolaget säger att det är ett ställningstagande för kollektivavtal.
7 november. I Sverige omfattas 500 personer i den utvidgade strejken på 17 verkstäder. Även Fastighetsanställdas förbund har varslat om sympatistrejk, något som kan leda till att städningen uteblir på Tesla i Sverige.
Facket är beredda att gå ännu längre och är beredda att driva Elon Musks elbilar ut ur landet. Det säger Susanna Gideonsson, ordförande på LO till Dagens Industri.
Hon får frågan om det är värt att ta striden om kollektivavtal även om konsekvensen blir att Tesla helt lämnar Sverige. ”Jajamän”, är svaret.
7 november. Tesla bryter tystnaden. För första gången kommenterar fordonsbolaget den svenska strejken i ett uttalande till TT.
”Det är olyckligt att IF Metall har vidtagit dessa åtgärder. Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal”.
Samma dag utvidgas strejken. Nu ska det råda totalstopp för Tesla-bilar i samtliga svenska hamnar från 17 november om parterna inte löst konflikten. Detta sker efter att LO-förbundet Transport fått indikationer på att Tesla försöker kringgå blockaden.
Tesla-strejken i Sverige är inte bara en världsnyhet. Vad som händer på Tesla berör många svenskar. Bilarna har nämligen blivit folkliga. DI skriver att Tesla Model Y är den klart mest sålda bilen i Sverige hittills i år med 14.078 nyregistreringar.
8 november. Samtidigt som det råder full strejk så går det fortfarande att få sin Tesla servad på en verkstad. En SVT-reporter testade och möttes av svaret: ”Vi har full styrka och planerar inte ha stängt”.
Kraftmätningen mellan Elon Musks bolag och facken, som egentligen började 2017, har trappats upp snabbt med fler och fler utvidgningar av strejken.
”Till slut så kan de inte gömma sig någonstans”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till DI.
14 november. Fackets stridsåtgärder har inte fått så stor effekt som de har hoppats – Tesla-bilarna fortsätter nämligen rulla in i Sverige. “Det kommer lika mycket bilar ändå, trots blockaden”, säger Carl Stern, ombudsman på IF Metall i Stockholm till Dagens Arbete.
Enligt Transport har Tesla-bilar lossats i Danmark och sen körts över Öresundsbron till Sverige med utländska åkerier. Fackförbundet för nu en dialog med systerförbunden i grannländerna för att täppa igen transporterna.
16 november. Nytt varsel – och fler fackförbud ansluter. Nu har även Byggnads anslutit sig till strejken. Totalt är därmed elva fackförbund med i striden: IF Metall, Hamnarbetarförbundet, Fastighetsanställda, Musikerförbundet, Elektrikerna, Transportarbetareförbundet, Seko, Målarna, Fackförbundet ST och Byggnads.
22 november. IF Metalls strejk går snart in på fjärde veckan – och stödet från de andra LO-förbunden är stort. Hamnarbetarna har slutat lossa Tesla-bilar, fastighetsanställda har slutat städa i verkstäderna och både Målarförbundet och Elektrikerna har anslutit till blockaden. Trots det verkar det inte finnas någon lösning i sikte.
“De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk”, säger Kurt Eriksson som har utsetts till medlare mellan IF Metall och Tesla till Dagens Industri.
“Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls”.
Trots att strejken har pågått så länge har parterna inte träffats sedan den 6 november.
22 november. Tesla får inte några registreringsskyltar levererade vilket gör att inga nya bilar kan tas i trafik. Det är en sympatiåtgärd från fackförbundet Seko som stoppar skyltarna.
27 november. Tesla stämmer svenska staten via Transportstyrelsen eftersom inga registreringsskyltar kan levereras. ”Detta beslag av registreringsskyltar utgör en diskriminerande attack utan något som helst stöd i lag riktad mot Tesla”, skriver bolaget.
Norrköpings tingsrätt beslutar att gå på Teslas linje.Transportstyrelsen tvingas tillfälligt lämna ut nummerplåtar till Tesla.
28 november. IF Metall är kritiska till domstolens beslut men avstalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä säger att det inte handlar om ett slutgiltigt besked och att facket förutsätter att Transportstyrelsen håller sig till reglerna som finns, att skyltarna ska gå via posten.
”Staten ska hålla sig neutral i en konflikt, inte ändra regler som kan gynna ena parten”, säger han till DN och kallar Teslas stämning för ”en desperat handling”.
5 december. Danmarks största fackförbund 3F Transport varslar om sympatiåtgärder efter konflikten i Sverige– detta efter att svenska IF Metall bett om uppbackning.
6 december. Hovrätten pausar tingsrättens beslut att låta Tesla hämta ut registreringsskyltarna på egen hand, för att kringgå sympatiåtgärderna på Postnord.
Även om Tesla inte uttalar sig i media så jobbar de uppenbarligen i bakgrunden. Aftonbladet avslöjar att techjätten har försökt få till ett möte med arbetsmarknadsminister Johan Pehrson, L. I ett mejl till en politisk sakkunnig på departmentet, som tidningen tagit del av, frågar en lobbyist om det vore möjligt att få till “en kort audiens hos minister Pehrson”.
Under eftermiddagen varslar ett norskt fackförbund om blockad mot transport av Tesla-bilar till Sverige. Varslet träder i kraft 20 december om konflikten rörande kollektivavtal i Sverige inte är löst.
7 december. Solna Tingsrätt fattar beslut om att Postnord inte behöver dela ut registreringsskyltar till Tesla innan en slutgiltig dom har fallit.
14 december. Financial Times skriver att Elon Musks fordonsföretag vill anlita en lobbyist i Sverige för att hjälpa till att lösa krisen. Ansökan finns ute på bolagets karriärssida. Det Tesla söker är en person som på sin meritlista kan visa att man gjort regulatoriska förändringar i Norden.
15 december. Ännu ett svenskt fackförbund varslar om sympatiåtgärder i IF Metalls strejk mot Tesla, en konflikt som nu har pågått sedan i oktober månad. Kommunal kommer inte längre hantera soporna vid två av Teslas anläggningar i Sverige, skriver Dagens Arbete. Ordföranden Malin Ragnegård säger att de Tesla-anställda kan räkna med Kommunals stöd.
19 december. Teslas hemliga anställningskontrakt har läckt ut. De är mellan 40 och 70 sidor långa och innehåller bland annat klausuler som kräver evig tystnad, skriver DN.
24 januari. Tesla tar saken i egna händer och ska öppna egen verkstad. Bolaget är ute och jagar personal. Sju medarbetare, däribland lackerare och plåtslagare, söks till anläggningen, enligt industriarbetarnas tidning Dagens Arbete.
21 februari. LO-förbundet Seko varslar om en ny sympatiåtgärd i IF Metalls strejk mot Tesla, rapporterar SR Ekot. Om inte Tesla tecknar kollektivavtal så kommer allt underhåll av laddstationerna att stoppas. Inga nya laddstationer kommer heller att anslutas till elnätet.