Poddbolaget Acast ökade omsättningen med 32 procent i det tredje kvartalet till 424,5 miljoner kronor. Tillväxtklivet har härledas till starka månader i Nordamerika och – där nettoomsättningen ökade med 55 procent. Den organiska tillväxten för Acast låg på 26 procent i perioden, vilket kan jämföras med 7 procent motsvarande kvartal i fjol.
Acast är ett av många techbolag som först tvingats spara och sedan ställa om mot lönsamhet. Nästa år ska bolaget gå med vinst är det sagt.
Den färska kvartalsredovisningen visar att Acast lyckats banta sina förluster rejält. Det justerade rörelseresultat i kvartalet uppgick till minus 25,7 miljoner kronor, ner från minus 86,1 miljoner kronor samma period förra året. Rörelseförlusten mer än halverades och kom in på minus 43,6 miljoner kronor.
Acast har under det tredje kvartalet satsat stort på Nordamerika, bland annat genom ett strategiskt samarbete med poddnätverket Luminary, som bland annat producerar poddar med komikern Dave Chappelle och Girls-skaparen Lena Dunham.
Acast har också ingått partnerskap med produktionsbolaget Warner Bros Discovery för distribution och intäktsgenerering för podcasts. Affären kommer att göra poddar från Food Network, Animal Planet och TLC.
”Under det tredje kvartalet har vi lyckats väl med att balansera tillväxt med bibehållen kostnadskontroll, vilket leder oss vidare på vår inslagna väg mot lönsamhet med en signifikant förbättring av EBITDA-resultatet”, kommenterar vd Ross Adams.