I slutet av sommaren kunde Klarna stoltsera med en rapport som visade ett kraftigt förbättrat resultat, inklusive enstaka månader med vinst högt upp i resultaträkningen.
På måndagen släppte Klarna, via ett pressmeddelande, siffror för det tredje kvartalet och det visar att den positiva trenden håller i sig.
Under juli till september gjorde bolaget en rörelsevinst om 130 miljoner kronor, en förbättring från -2 miljarder kronor motsvarande period 2022.
"I och med detta lönsamma kvartal och fortsatt tvåsiffrig tillväxt har vi uppnått exakt det vi föresatt oss att göra", säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Bruttointäkterna växte med 30 procent under det tredje kvartalet och uppgick till 6,0 miljarder kronor (4,6).
"Tillväxten har accelererat under Q3 och vi kommer att bygga vidare på detta momentum under Q4 med ytterligare investeringar för att skapa värde för både konsumenter och handlare", fortsätter Klarnas vd.
Rörelsevinsten under perioden juli till september utgör det första positiva kvartalsresultatet för Klarna sedan andra kvartalet 2019. Bolaget hänvisar bland annat till sjunkande kreditförluster. De uppgick till 800 miljoner kronor netto under kvartalet, en minskning från 1,5 miljarder kronor tredje kvartalet ifjol.
Noterbart är även att bolagets operativa kostnader också sjunker. Den här kostnadsposten var 4,5 miljarder under det tredje kvartalet, en minskning med 7 procent på årsbasis trots att affären växer på översta raden.
Klarna pekar även på USA som numera är bolagets största marknad tillsammans med Tyskland. Bolaget har nu gjort bruttovinst i den amerikanska verksamheten fyra kvartal i rad.
Nettoresultatet landade på cirka 100 miljoner kronor, en förbättring med 2,3 miljarder kronor i jämförelse med tredje kvartalet 2022.