Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Klarna undersökte vilka som skulle strejka: ”Olyckligt formulerat”

Klarnas exteriör på Sveavägen, Filippa Bolz, global kommunikationschef på betaljätten. Foto: Press

Klarna skickade förra veckan ut ett formulär till anställda där de ska svara på om de planerar att strejka. Agerandet kan vara olagligt och har fått den lokala fackklubben att reagera. Nu backar fintechjätten (delvis) från det kritiserade formuläret.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Strejken hänger över fintechjätten Klarna. Förhandlingarna om ett kollektivavtal strandade förra veckan, vilket fick Unionen och Sveriges Ingenjörer att varsla om strejk 7 november. 

Under veckan som följde samlade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski till stormöte på huvudkontoret på Sveavägen där han kallade strejken för ”en hemskt dålig idé”. Klarna har också delat ut flygblad där bolaget har listat fördelar med att inte ingå ett kollektivavtal, som vaccinationer och frukt på jobbet.  

I slutet av förra veckan fick alla Klarna-anställda också ett formulär på mejlen. Arbetsgivaren ville i det veta om var och en hade tänkt delta i en eventuell strejk. Företaget förklarade sig med att det måste kunna planera verksamheten, vilka man ska betala ut lön till och inte.

Men formuläret har fått den lokala fackklubben att reagera. 

”Jag är inte jurist och ledningen säger att de har kollat med sina jurister, men det här är något vi kommer att titta närmare på”, säger Unionens ordförande Sen Kanner till SvD

På en fråga om Unionen planerar att stämma Klarna säger hon ”att det kan ske”. 

Unionens medlemstidning Kollega, som var först med att skriva om formuläret, har hänvisat till en jurist som uttalat sig om Tesla-strejken och som säger att den här typen av efterforskning, som Klarnas formulär, kan vara olaglig. 

”Arbetsgivaren får överhuvudtaget inte registrera sådana uppgifter. Det klassas som en känslig personuppgift”, säger IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic, till Dagens Arbete.

Har ”förtydligat”

Filippa Bolz är global kommunikationschef på Klarna. Hon uppger i ett skriftligt svar till SvD att Klarna på grund av regulatoriska krav har ett ansvar mot kunder och medarbetare måste göra beredskapsarbete inför en potentiell konflikt. Det var utifrån detta formuläret togs fram.

Flippa Bolz trycker på att det var på frivillig basis medarbetarna skulle meddela sin status vid händelse av en strejk, inte huruvida man var medlem i ett fackförbund. 

Hon medger dock att trots ”extern legal rådgivning” så blev ledningen varse om att delar av meddelandet kunde missförstås och var ”olyckligt formulerat”. 

”Därför korrigerade vi meddelandet och har förtydligat", skriver hon.

LÄS ÄVEN: Tung expert: Strejkhotet kan sprida sig snabbt – “Otroligt kostsamt för företaget”

LÄS ÄVEN: Klarna-medarbetare känner sig fångade: ”Rena maffiafasonerna”

LÄS ÄVEN: Strejkhotet på Klarna – detta har hänt

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer