Nelly brottas fortfarande med en allt trögare försäljning, precis som flera andra kollegor i klädsegmentet på nätet. I det tredje kvartalet sjönk omsättningen med nära 17 procent till 236,4 miljoner kronor, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Samtidigt visar bolaget i det färska bokslutet att sparprogrammet gett effekt. E-handlaren vänder nämligen till vinst. Rörelseresultatet kommer in på 12,8 miljoner kronor, upp från minus 11,9 miljoner kronor i fjol.
“Vi har åstadkommit tydliga förbättringar på flera områden sedan vår transformationsresa inleddes förra året och dessa har nu möjliggjort två positiva kvartal under 2023”, kommenterar vd:n Helena Karlinder-Östlundh som tog över som ordinarie under det aktuella kvartalet.
Förra rapporten från e-handelsbolaget visade att omsättningen visserligen fortsatte att backa (minus 15 procent under våren), men även att resultatet rörde sig åt positivt håll.
Rörelseresultatet kom in på 7,7 miljoner kronor under det andra kvartalet, en förbättring med 26 miljoner kronor från motsvarande period 2022.
Nelly, som grundades för 20 år sedan, följer en rådande trend för e-handlare, att vilja synas i fysiska lokaler. Under black week och julhandeln ska bolaget möta kunderna i den nya flaggskeppsbutiken i Stockholm.
“Efter en lyckad lansering i september ger butiken oss nu möjligheter att presentera vårt sortiment på ett nytt sätt och fördjupa vår kundförståelse, vilket även kommer e-handeln till godo”, skriver Helena Karlinder-Östlundh.
Nelly blev en oväntad vinnare på börsen i somras, med en uppgång på nästan 99 procent och har så gott som lyckats bibehålla sin nya värdering sedan dess.