Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Miljonböter för Katrin Zytomierska: “Förödande för hela branschen”

Katrin Zytomierska. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX

Clean Eating och Katrin Zytomierska förlorar i rätten. Ska betala 1,25 miljoner kronor i vite för dold marknadsföring.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Influencern Katrin Zytomierska döms av Patent- och marknadsdomstolen att betala 250.000 kronor i vite. Dessutom ska hennes bolag Clean Eating betala ett vite på 1 miljon kronor enligt samma domstol som konstaterar att Katrin Zytomierska brutit mot lagen om dold marknadsföring. 

Inför domen har Katrin Zytomierskas advokat Mark Safaryan sagt att en fällning skulle kunna vara förödande för hela branschen. I en intervju med Di.se sa han att influencern riskerade att hamna i skottlinjen för att Instagrams funktioner för reklammärkning varit bristfälliga.

”Min klient har reklammarkerat inläggen i samband med publicering. Att Instagrams reklammarkering sedan har bytt plats, och nu ligger under texten, är ingenting man kan klandra mina klienter för”, sa han till tidningen och fortsatte sedan: 

“Jag vet inte vad Instagram håller på med, och det vore helt orimligt att begära att man som företagare ska ha koll på att inlägg är reklammarkerade non stop. Skulle Katrin bli fälld är det förödande för hela branschen.”

Patent- och marknadsdomstolen gör däremot bedömningen att det inte är bevisat att Katrin Zytomierska försett inläggen med etiketten för betalda samarbeten. Enligt domen saknades reklammarkering mellan 14 september och 16 oktober 2022. 

Domstolen drar slutsatsen att Clean Eating och Katrin Zytomierska “inte har haft någon giltig ursäkt för att inte efterkomma de aktuella förbuden."

Konsumentverket på krigsstigen

Det var Konsumentombudsmannen som i april i år ansåg att Katrin Zytomierska hade brutit mot lagen. Influencern fälldes för dold marknadsföring 2020 och det var då som rätten beslutade att ytterligare regelbrott skulle leda till vite.

Pär Magnusson, processråd vid KO, säger i ett pressmeddelande att de hoppas att domen får betydelse för hela branschen.

“Vi vill se att fler influerare verkligen tar sitt ansvar och tydligt visar när man gör reklam. Problemet, som domstolen också understryker, är att influerarna utformar reklamen på ett personligt sätt så att den lätt smälter in bland övriga inlägg som inte är kommersiella. För att följarna ska ha en möjlighet att förstå att det är reklam måste det ställas mycket höga krav på reklammarkeringen", säger han.

Domen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen senast den 14 november 2023.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer