Sök ikon

Klädhögar bränns upp – då gör Hyber en Matsmart

Olivia Rotschild. Foto: Press

En tredjedel av allt som produceras når inte detaljhandeln. Istället bränns eller slängs plagg och prylar på grund av diverse små skönhetsfläckar.

Det vill kläduthyraren Hyber stoppa. Därför lanserar de en helt ny satsning på räddade barnkläder.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hyber är startupen som hyr ut barnkläder genom en prenumerationsmodell, tänkt som en praktisk och hållbar lösning för småbarnsfamiljer där ett galonset eller en vindfleece bara passar en säsong. 

Bolaget drog igång för åtta år sedan av Douglas Heidergren, Markus Hjelm och Olivia Rotschild och var med i Breakits kartläggning av klädutmanarna förra sommaren.

Nu har bolaget en ny affärsidé, som liknar det som startupen Matsmart gör för livsmedel. Bolaget lanserar Hyber Rescued och ska rädda barnkläder och produkter från kända varumärken som av en eller annan anledning aldrig kommit ut till försäljning. 

”Det är ofattbart hur många produkter som samlar damm på olika lager för att sedan brännas

eller kastas ut på de olika sopberg som finns runt om i världen”, säger Hybers vd och medgrundare Olivia Rotschild i ett pressmeddelande.

Enligt Hyber-vd:n når en tredjedel av allt det som produceras faktiskt inte når detaljhandeln. Det bränns upp eller kasseras.

“Med Rescued kommer vi hjälpa till med de skönhetsfel som detaljhandeln förkastar men som konsumenten inte bryr sig om. Det rör sig ju trots allt om helt nya och i grunden felfria produkter”, fortsätter hon.

Första partner blir Tretorn, kända för sina gummistövlar och regnkläder. 

“Tack vare Hyber kan vi nu rädda både våra produkter och underlätta för våra kunders plånböcker", säger Marcus Frank på Tretorn i en kommentar.

Hyber omsatte 4,6 miljoner kronor med ett resultat på minus 11,4 miljoner kronor förra året. 

Sedan starten har Hyber tagit in runt 30 miljoner kronor. Både Wellstreet och Heidegren Holdings är storägare. 

Läs mer