Sök ikon

Eequity-backade Venture Design planerar shoppingräd – nu köps utmanaren upp

Aida Jammal, Eequity, Ola Johansson, Venture Design  och Magnus Wiberg, Eequity. Foto: Daniel Gual
Aida Jammal, Eequity, Ola Johansson, Venture Design och Magnus Wiberg, Eequity. Foto: Daniel Gual

Växjö-bolaget ser en rea framför sig när konjukturen viker. Uppumpade med pengar från Eequity ska grundaren fånga upp andra aktörer som inte längre mäktar med – och bli en storspelare.

Men utmaningarna är tydliga.

“Det är klart att vi gärna ser att ränteläge vänder nedåt och att vår valuta blir lite starkare. Det påverkar allting”, säger han till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Venture Design grundades för närmare tio år sedan av Ola Johansson

Bolaget köper in möbler och andra liknande produkter, som sedan säljs vidare till större e-handlare, däribland Ellos och H&M. 

Strategin framåt är klar. Venture Design ska köpa bolag,  stärka sin position på marknaden och expandera snabbare.

Först i raden är uppstickaren Dangarden, som säljer utemöbler för och trädgårdssaker.

“Det grundades förra året så är inte så stort, men redan nu har det en vinstmarginal på närmare 20 procent”, säger Ola Johansson till Breakit. 

Hur många fler bolag vill ni förvärva och hur snabbt?

“Vi sätter inga större begränsningar. Vi tror att många bolag kommer att behöva säljas så det kan finns många möjligheter att göra de här strategiska förvärven. Men om det blir ett eller ett par till inom en kort period beror på vad som öppnar sig.”

Att det är bra läge för bolaget att köpa upp mindre aktörer nu är dels på grund av hur marknaden ser ut och dels för att bolaget är ekonomiskt starkt, menar han. 

“Det är många bolag som går in i rekonstruktion och som har ekonomiska problem. Även om det är fina bolag i grunden så har man kanske hamnat i ett läge där man inte har ekonomiska muskler att köra vidare, och där tror vi att det finns möjlighet för oss att fånga upp de bolagen.”

Under våren förra året klev riskkapitalbolaget Eequity in som delägare, och investerade 100  miljoner kronor. 

“De sonderar också hela tiden terrängen, och hittar de något som är intressant för oss så är det till stor hjälp”, säger Ola Johansson. 

I samband med det sa Ola Johansson att det gjorde att målsättningen att bli ett miljardbolag inom tre till fem kändes nåbra.

2022 omsatte Venture Design 357 miljoner kronor med ett resultat på 28,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen uppgick till 314 miljoner kronor med ett resultat på 30 miljoner kronor. 

Vilka typer av bolag letar ni efter?

“För vår del kan det vara strategiska förvärv i kategorier som vi inte är så starka i idag, men som vi vill ha ändå. Så vi stänger vi inga dörrar. Men vi tar gärna in lönsamma bolag från början så att vi inte behöver kliva in och styra om.”

Vilka är era största utmaningar?

“Det är klart att vi gärna ser att ränteläge vänder nedåt och att vår valuta blir lite starkare. Det påverkar allting. Men vi har lyckats komma förbi de extremt höga fraktpriserna nu iallafall”, säger han och fortsätter: 

“Även om det är mörkare på marknaden nu så kommer det att vända, kanske om ett år, och är man stark hela vägen fram dit och plockar marknadsandelar som vi gör idag så kommer det bli riktigt roligt när man väl är där.”

LÄS MER: 5 entreprenörer avslöjar allt: pressen, nätverkseffekten, lärdomarna – och hur de till slut golvade riskkapitalisterna

Läs mer