Sök ikon

Har tagit in 3 miljarder – nu går Volta Trucks i konkurs

Volta Trucks vd Essa Al-Saleh. Pressbild på en Volta-lastbil. Foto: Press

Lastbilarna kastar in handduken. Batteribolagets konkurs knäckte Volta.

”Ett svårt beslut”, skriver styrelsen i ett uttalande under tisdagsmorgonen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Den svenska startupen Volta Trucks – som tillverkar eldrivna lastbilar –  lägger ner. Detta sker efter att bolaget inte lyckats få fortsatt finansiering till följd av att ett av bolagets viktigaste leverantörer, batteritillverkaren Proterra gått in i rekonstruktion, enligt ett pressmeddelande från Byggmästare Anders J Ahlström Holding, som ägde runt 10 procent av aktierna i Volta 30 juni.

I somras var Byggmästarens innehav i Volta Trucks beräknat till 440 miljoner kronor, vilket värderade lastbilsbolaget till 4,4 miljarder kronor. Nu skriver ägaren att innehavet  är värt noll. 

”Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering”, säger Tomas Bergström som är vd för Byggmästaren i en kommentar. 

”Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks. För alla investerare är det en stor besvikelse”, fortsätter han.

Under det tredje kvartalet 2023 hade storägaren pumpat in ytterligare 40 miljoner i ett lån till Volta Trucks. 

I våras gav Europeiska investeringsbanken, EIB, möjligheter till ett riskfinansieringslån på cirka 450 miljoner kronor. Tanken var att stötta finansieringen av Volta Trucks utrullning av konceptet ”Truck as a Service”. 

Har tagit in miljarder

Volta Trucks grundades 2017 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen. Det svenska bolaget, som har flera utländska dotterbolag, hade i räkenskapsåret som avslutades i juni i år en omsättning 51.000 kronor och gjorde ett rörelseresultat på minus 63 miljoner kronor, en ökning av förlusten från minus 38,4 miljoner året innan. 

Det senaste räkenskapsåret gjorde bolaget två finansieringsrundor, i september i fjol samt februari 2022. Sammantaget summeras kapitalanskaffningen till 281 miljoner euro, motsvarande över 3 miljarder kronor. 

Volta Trucks hade inte skickat ut något pressmeddelande i samband med storägarens besked. Det senaste PM:et från bolaget var en vecka gammalt och handlade om att man hade inlett ett samarbete med Société Genérale för att expandera Truck as a Service.

Volta bekräftar 

Under tisdagsmorgonen kommer ett uttalande från Voltas styrelse. 

Det inleds med en redogörelse för alla framgångar som Volta Trucks har gjort, ”revolutionerande de kommersiella fordonsverksamheten för en hållbar framtid.”

Sedan skriver Volta om motgångarna. 

”Som alla scaleup-bolag inom elfordonssektorn så har Volta Trucks stått inför utmaningar under tidens gång”, skriver styrelsen och tillägger att batteritillverkarens rekonstruktion har gjort det svårt att resa kapital i ett redan kallt klimat. 

”Det är med djup och uppriktig beklagande som styrelsen därför har tagit det svåra beslutet att ta steg mot ett konkursförfarande i Sverige.”

Samma åtgärder kommer att fattas för dotterbolaget i Storbritannien och verksamheter i andra länder, enligt Volta.  

”Styrelsen har inte tagit den här kursen med lätthet och är fullt medveten om den signifikanta påverkan som det har på verksamhetens dedikerade arbetsstyrka, så väl som kunder och partners. Vi vill från djupet av vårt hjärta tacka Volta Trucks-teamet och vi är alla otroligt stolta över deras banbrytande arbete för att leverera ett innovativt fordon med noll utsläpp.”

Läs mer