H&M-backade textilåtervinnaren Renewcell vinstvarnar för det tredje kvartalet. Bolagets försäljning har gått långsammare än väntat, enligt ett pressmeddelande.
Renewcell väntas rapportera ett justerat rörelseresultat på minus 60 miljoner kronor och ett nettoresultat på cirka 105 miljoner kronor, enligt de preliminära siffrorna. Detta exkluderar engångsposter på minus 14 miljoner kronor.
I juni meddelade Renewcell, som vill komma åt kärnan i den klimatovänliga modebranschen, att bolaget implementerat så kallade processförändringar för att göra anläggningen Renewcel 1 lönsam i slutet av 2023. Nu lyder budet från bolaget att även om produktionskapaciteten går helt enligt plan så gör de lägre försäljningsvolymerna i fjärde kvartalet det osannolikt att bolaget ska nå till lönsamhet innan året är slut.
Renewcell har tagit fram en teknik som används för att bryta ned cellulosan i bomulls- och viskostextil, för att kunna återvinna klädesplagg till ny textilråvara. Och det är inget fel på intresset för Renewcells produkt Circulose, det ligger stadigt, enligt bolaget som fortsätter: ”Textilvärdekedjan är dock lång och komplex med många steg”.
Till och med september har Renewcell sålt omkring 14.400 ton Circulose, varav en tredjedel sålts direkt till en producent medan två tredjedelar gått till en agent som lagerför dessa i avvaktan på slutgiltig försäljning, heter det. I det arrangemanget får Renewcell 70 procent av intäkterna och resterande 30 procent först när affären med slutkund har nåtts.
H&M är största ägare i Renewcell med drygt 10 procent av aktierna. Kappahl har också varit storägare, men den kedjan sålde alla sina aktier hösten 2021. Förra året tog Renewcell in 324 miljoner kronor i en riktad emission till svenska och internationella investerare.
Dagens Industri har tidigare rapporterat om internt missnöje inom Renewcell, där flera nyckelpersoner hoppat av, men den bilden tillbakavisades av Patrik Lundström i en intervju i slutet av augusti.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.