Sök ikon

Anton Wass gasar mot börsen med sitt Stark Future: "Högre efterfrågan än vi kan hantera"

Anton Wass på Stark Future besökte Breakits E-Com Day. Foto: Jonas Borg
Anton Wass. Foto: Jonas Borg/Press

Entreprenören Anton Wass smider börsplaner för sitt Stark Future – och flaggar för lönsamhet på månatlig basis.

“På sikt kommer vi börsnotera Stark”, säger han till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Stark Future, med grundaren Anton Wass i spetsen, inledde försäljningen av sina eldrivna motocrossar för ett par år sedan. 

Nu vill han ta bolaget till börsen. 

Det var i ett inlägg på Linkedin som planerna avslöjades. Där flaggade bolaget nämligen för att de söker efter en ny CFO. Men inte vilken som helst. Erfarenheten av noterade bolag behövs i bagaget. 

I ett mejl till Breakit bekräftar Anton Wass bolagets börsplaner.

“På sikt kommer vi börsnotera Stark.”

När det blir eller om processen redan är inledd svarar han inte på. 

Mångmiljard-värdering

Så sent som i juni i år tillkännagav den spanska banken Santander att de gick in med 20 miljoner euro, motsvarande cirka 235 miljoner kronor, i form av ett lån till bolaget.

Ett halvår tidigare, i december 2022 tog bolaget in hela 50 miljoner euro, motsvarande nästan 600 miljoner kronor. Då investerade den indiska motorjätten Eicher, som bland annat äger mc-bolaget Royal Enfield. Totalt fick Eicher 10,35 procent av Stark, vilket gav Stark en värdering på 483 miljoner euro – ungefär 5,4 miljarder kronor.

Varken lånet från i somras eller investeringen i december ska dock ha någon direkt koppling till börsplanerna, utan sattes upp för att kunna finansiera uppskalningen av produktionen, enligt Anton Wass.

“Vi vill börsnotera bolaget på sikt, och vill bara förbereda oss i god tid”, skriver han i mejlet. 

Han skriver även att det går bra för Stark, trots den dystra ekonomin. 

“Vi påverkas positivt av rådande ekonomi då det minskar trycket på supply chain. Vi har mycket högre efterfrågan än vad vi kan hantera.”

“Vi slog produktionsrekord i september, och närmar oss nu lönsamhet på månatlig basis”, skriver han vidare.

Motorcyklarna skulle ha lanserats i slutet av 2022, men under hösten samma år meddelades att det skulle försenas med “några månader.” Först i april i år hade leveranserna kommit igång.

Läs mer