Tillsammans med systern Amanda Schulman har Hannah Widell byggt upp ett imperium med produktionsbolaget Perfect Day som nav. Bolaget såldes sommaren 2021 till Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons bolag Pophouse men systrarna är kvar i operativa roller. Hösten 2022 tog Hannah Widell över vd-rollen, efter Karolina Roslunds sorti (läs en stor intervju med henne här).
Perfect Day är kända för att producera några av Sveriges största poddar som Alexander Schulmans och Sigge Eklunds Alex & Sigge och Edvin Törnblom och Johanna Nordströms Ursäkta, som gett profilerna miljonklirr i kassan.
Men det har under årens gång funnits många andra satsningar vid sidan av poddarna, på mode, kosttillskott och vin. Och vissa har gått ordentligt i stöpet, som till exempel skönhetssalongerna som gick i konkurs för ett par år sedan.
”Det var ett haveri”, har Hannah Widell tidigare sagt i SVT-programmet Min Sanning.
”Om man är både tv-utvecklare, serieentreprenör, eller vad man nu gör så måste man misslyckas jättemycket annars blir det absolut ingenting.”
När Breakit hör av sig under initiativet #inteensam – där vi vill berätta om hur tufft det kan vara att driva bolag och vilken mental press det innebär, har Hannah Widell fler erfarenheter att dela med sig av.
Att kämpa med likviditet dygnet runt för att få allt att gå ihop är en stress svår att beskriva
Vad är det jobbigaste du har upplevt som entreprenör?
“Att samtidigt som man försöker bygga ett bolag, ha ett ansvar för medarbetare, kunder och vara väldigt nära en ekonomisk katastrof. Att kämpa med likviditet dygnet runt för att få allt att gå ihop är en stress som är svår att beskriva", skriver hon i ett mejl.
Vilket råd vill du skicka med till alla kämpande entreprenörer?
“Att tänka att problemen är en del av jobbet. Det kan kännas orättvist, motigt och helt dränerande när man kämpar med likviditet och annat som inte går ens väg och då gäller det att inte drunkna i det. Jag brukar säga att alla sorters kriser är det som verkligen tar bolaget framåt. Om man som chef kan få alla att vara kreativa i stället för uppgivna så skapas ofta nya saker som kan vara livsviktiga för bolaget."
Alla sorters kriser är det som verkligen tar bolaget framåt
Hannah Widell menar att det bästa är att från början rusta för tuffare tider.
"Egentligen ska man bygga varje bolag från början som om det vore lågkonjunktur. Skapa en slimmad organisation som i bra tider är lätt att skala upp. Och på samma sätt slimma om man behöver. Det skapar en säkerhet. Någon klok sa en gång till mig att man alltid måste springa dit pengarna finns. Det kan vara startmeningen för att lösa krisen.”
Perfect Day Media omsatte 87,7 miljoner kronor 2022, en ökning med 23 procent jämfört med året innan. Resultatet landade på minus 16,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 11,3 miljoner 2021.
Läs mer om initiativet #inteensam och ta del av alla artiklar här.