Det är intressant med AI. Det går inte en dag just nu utan att jag läser om en ny satsning på området från jättar som Facebook, Amazon eller varför inte kinesiska Ant group. När jag pratar med er i SaaS-branschen förstår jag också att det är någonting som många av er verkligen är nyfikna på, och undrar hur det i praktiken kommer att påverka hur vi arbetar.
Det är en av anledningarna till att vi under SaaS Summit kommer att ägna ganska mycket tid åt just AI i år. Då vill vi prata om både praktiska användningsområden och visionära tankar.
Samtidigt frågade jag nyligen 50 SaaS-vd:ar (och några toppchefer) vilka frågor som var viktigast för deras bolag idag. Jag tänker inte avslöja resultatet här, det sparar jag till vår stora SaaS-rapport som släpps under eventdagen. Men vad jag kan avslöja är att AI som enskilt prio ändå låg ganska långt ned på att-göra-listan.
Hur kommer det sig? Svaret kan finnas i att ett närliggande område rankades ganska högt.
För att inte lämna er helt utan avslöjanden, så kan jag redan nu berätta att kapitalanskaffning just nu rankas i botten av nästan alla svarande.
Vi kommer ha anledning att återkomma till den här prioriteringen längre fram. För jag är väldigt sugen på att prata om många av de här prioriteringarna med er väldigt snart.
Ni som ändå är intresserade av AI, ni hittar spännande grejer i notiserna här nedan!
Veckans SaaS-svep
- Marknadsföringsbolaget Techtarget pratar i en podd om hur jättarna Oracle, Salesfoce och SAP alla meddelade nya satsningar på generativ AI i september. Så för er som vill ha en överblick om vad som händer inom generativ AI i kombination med företagsprogram, så får ni det här.
- Det amerikanska riskkapitalbolaget Mercury Fund investerar främst i SaaS-tjänster och nu har de stängt sin största fond hittills. Totalt har de fått in 160 miljoner dollar i kapital och medgrundaren Blair Garrou säger att de har börjat bredda sina investeringar.
"Vi börjar se kluster av verkligt framgångsrika företag som tar SaaS-handboken och driver den framåt. I vår tredje fond investerade vi nästan uteslutande B2B. Det har nu utökats till B2B2C och dataplattformar för den femte fonden."
Mercurys nya fond har hittills investerat i bland annat RepeatMD.
Här hittar ni hela artikeln.
- Legaltech-bolaget Leya, ytterligare ett AI-bolag, har blivit antagna till den prestigefyllda inkubatorn Y Combinator. Bland de första investerarna fanns Sana Labs-grundaren Joel Hellermark och Erik Engellau på Norrsken Launcher.
Våra vänner på DI.se hade nyheten först den här gången och beskriver tjänsten som något som ska förenkla repetitivt och manuellt arbete inom juristbyråer. Exempelvis genom att göra det enklare att hitta information i stora mängder dokument.
”EU ligger 3-4 år efter USA i den här AI-transformationen och avståndet ökar varje dag. Det känns som en avgörande konkurrensfråga, att EU inte tappar utveckling. Vi kan vara en viktig del av transformationen som måste ske i Europa”, säger medgrundaren Max Junestrand till sajten.
- Den tidigare Memmo-chefen Daniel Mauno Pettersson har slagit sig samman med Patrick Lef (Memmo, Billogram) och Marcus Carloni (Flowbox) för att lansera en AI-baserad testare. Tjänsten QA.tech ska leta problem på hemsidor och automatisera mycket av den manuella kvalitetssäkring av kod som sker idag.
I en första nyemission på 11 miljoner kronor har Oxx:s Mikael Johnsson, Splay-grundaren Vigor Sörman, tidigare Sambla-chefen Petter Nyman och Vilhelm von Ehrenheim på EQT Motherbrain gått in med pengar.
“Egentligen är det bara till R&D och att anställa utvecklare. Vår första produkt ska vara klar ungefär vid årsskiftet, och då kommer vi också komma igång med intäkterna. Det blir fullt fokus på det framåt, men efter det kommer vi troligen kolla på att ta in nästa runda”, säger Daniel Mauno Pettersson till min kollega Emil Widhagen.