Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ali Ghoce: "Tufft att hela tiden jaga nya pengar – och samtidigt påvisa trygghet mot anställda"

Ali Ghoce, vd Gordon Delivery. Foto: Press

"I affärsängelsvärlden är det väldigt många som visar intresse, men jag fick varken ja eller nej, vilket skapar osäkerhet, och ibland en falsk tro på när finansieringen ska bli klar – och när man pressar på så drar sig folk ur."

Det säger Gordon Deliverys grundare Ali Ghoce, i Breakits artikelserie #inteensam.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

I Breakits initiativ #inteensam vill vi berätta om hur tufft det kan vara att driva bolag och vilken mental press det innebär,  och samtidigt ge vägledning och pepp till de som har det tufft. Vi tror på att ju fler som vågar öppna upp – desto mindre ensam känner man sig som entreprenör (speciellt nu när tiderna är extra tuffa).

En av alla hundratals techentreprenörer som nu väljer att dela med sig av vilken kamp det kan vara bakom kulisserna är Gordon Deliverys grundare och vd, Ali Ghoce. Bolaget grundades 2015 och 2022 omsatte Gordon 568 miljoner kronor, med ett minusresultat om 29 miljoner kronor.

Last mile-bolaget, som nischat in sig på leverans av kylvaror, har precis som många andra bolag i branschen tagit in mängder av riskkapital. För ett par år sedan plockade Gordon in 150 miljoner kronor av Eequity. Och för några månader sedan beviljades bolaget ett stöd på 2 miljoner kronor från myndigheten Vinnova.

Men resan mot att ta in kapital har varit tuff – vid sidan om alla andra utmaningar som kommer med att driva en startup. 

Här berättar Ali Ghoce med egna ord.

Vad är det jobbigaste du har upplevt som entreprenör?

"Det jobbigaste under den tidiga fasen för mig var att balansera mellan följande:

  • Likviditet; att ha koll på när pengarna tar slut. Jaga nya pengar med en deadline (när kassan är tom), samtidigt påvisa trygghet gentemot anställda och ha en tro att lösa finanseringen. 

  • Kapitalanskaffning, i affärsängelvärlden är det väldigt många som visar intresse, men jag fick varken ja eller nej, vilket skapar osäkerhet, och ibland en falsk tro på när finansieringen ska bli klar, och när man pressar på så drar sig folk ur.  

  • Drift; vara kundtjänst, planera drift, hantera avvikelser, eskaleringar och så vidare. När det blir för mycket problem i driften och för många avvikelser, så är det viktigt att inte hamna i ett reaktivt mode. Att fortsatta hela tiden att ha ett proaktivt mindset. I reaktiv-mindset, löser man problem varje dag, det triggar endorfinerna och är belönande. I proaktiv mindset, tänker man efter, vad behöver jag göra för att problem inte ska uppstå. 

  • Sälj; ständigt i sälj-mode och jaga kunder och hålla koll på sin pipe.

  • Skala upp; skala upp i en verksamhet som Gordon, handlar mycket om att lösa problem. Till exempel etablering på nya orter, nya länder med mera.

  • Ekonomi; att hålla koll på faktureringen veckovis, betala räkningarna och hålla koll på likviditeten.

  • Rekrytering och få teamet att fungera; det är svårt att rekrytera seniora personer när man inte har råd."

Vilket råd vill du skicka med till entreprenörer som känner att de just nu sliter för att få ihop allt?

  • Lägg tid på ditt ledarskap, och få ut maximalt av dina medarbetare. 

  • Våga göra ändringar snabbt. Snabbhet är din fördel som ett litet bolag.

  • Ta hjälp av dina kunder och leverantörer.
     

LÄS MER: Över 100 svenska techledare om sina värsta stunder: “Totalt mörker” (här är deras bästa tips för att orka) 

Läs mer