Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Profiltäta psykologtjänsten Meela hade drakarna på kroken: “Det var hjärtskärande”

Natali Suonvieri och Tiffany Boswell, Meela. Foto: SVT

Det blev inte riktigt som Tiffany Boswell och Natali Suonvieri hade tänkt sig, när de mötte investerarna i Draknästet.

“Det var en overklig upplevelse".

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Psykologplattformen Meela ska skapa smartare matchningar mellan psykologer eller psykoterapeuter, deras behandlingsmetoder och potentiella patienter. Genom individanpassade bedömningar ska bolaget lyckas hitta en psykolog som passar patienten och på det sättet minska risken för att behandlingen avbryts tidigt.

Den stora lanseringen skedde i mars i år och sedan dess har allt gått över förväntan enligt medgrundaren Tiffany Boswell

Grundarna fick tidigt med sig profilerade investerare på resan där Pär-Jörgen Pärson och Annika Sten Pärson utmärker sig. Men även investerare som Nora Baveys Unconventional Ventures, Calm/Storm och Mia Hemmingson finns med på ägarlistan.

I mars i år kunde Breakit rapportera om att bolaget tagit in 4,5 miljoner kronor i sin senaste nyemission. 

Men det kunde ha blivit ännu mer pengar och fler profiler än så.

För ungefär samtidigt som den kapitalrundan stängdes stod Meela i SVT:s studio och pitchade in sitt bolag framför fem drakar i det populära programmet Draknästet. 

“Det var en overklig upplevelse. Vi hade fått veta att vi skulle pitcha på morgonen, men det blev snarare runt fem på eftermiddagen. Så vi hade gått runt höga på adrenalin hela dagen. Jag var inte heller beredd på hur lång tid det faktiskt skulle ta och hur många frågor de ställde, de förhörde oss i över en timme”, berättar Tiffany Boswell för Breakit om upplevelsen.

Pitchen gick däremot hem hos drakarna. Även om de undrade varför en duo som förra året fått in 6 miljoner från investerare, redan stod i Draknästet och pitchade för mer pengar. Svaret blev att mycket hade lagts på produkten men att pengarna inte heller var slut.

Jonas Tellander, Shervin Razani och gästdraken Ash Pournouri ville alla dela på 1,5 miljoner kronor i en gemensam investering som värderade bolaget till 25 miljoner kronor. Problemet var att Meela hade sökt om 1 miljon och till en värdering på 60 miljoner kronor. En betydligt lägre värdering alltså.

“Det är synd för vi ville verkligen ha Jonas och Shervin ombord. Det var hjärtskärande, med pengarna på bordet men att inte kunna acceptera de kraven och samtidigt hedra våra åtaganden med existerande investerare. Även om det var riktigt jäkla lockande”, fortsätter Tiffany Boswell.

Med den uppbackningen kan man fråga sig om grundarna Tiffany Boswell och Natali Suo verkligen sörjer att de inte lyckades få med sig några drakar.

Kändes det tryggt att ni redan hade andra investerare vid sidan om?

“Jag tror aldrig att man kan känna sig lugn med 1,5 miljoner kronor framför dig. Men när vi gick in så var det framförallt drakarna som vi var intresserade av och vad de kunde bidra med för nätverk och kompetens.”

Draknästet filmades i februari och sedan dess har Meela fortsatt arbeta på sin tjänst. Enligt Tiffany Boswell har bolaget idag hjälpt över 5000 patienter och intäkterna ökar snabbare än beräknat.

“Det som är coolt är hur vi verkligen har överpresterat på våra intäktsmål de senaste tre månaderna. Det är inte så vanligt för bolag innan de ens har gått in i sådd-stadiet, med en 80 procentig tillväxt månad för månad sedan Draknästet”, säger hon och fortsätter:

“Vi kommer att omsätta några miljoner kronor i år som det rullar på just nu. Vi är ett litet team och om vi fortsätter såhär så skulle vi kunna vara lönsamma nästa år.”

Samtidigt är planen att resa ytterligare kapital i en såddrunda, antingen i höst eller under första kvartalet nästa år. Sedan följer en planerad mjuklansering i Storbritannien och lösningar för företag som vill använda sig av bolagets tjänst för sina medarbetare.

“Företag har frågat oss om den möjligheten och vi ser en stor möjlighet där.”

Under 2022 omsatte Meela, som då alltså inte hade haft sin officiella lansering ännu, 0,2 miljoner kronor med ett minusresultat på 1,4 miljoner kronor. Bolaget tar ut en fast avgift från de anslutna psykologerna eller psykoterapeuterna vid varje matchning och är därför gratis för användarna.

Läs mer