I början av sommaren skrev vi att nästa offer för den så kallade babykrisen (där bolag som Babyshop, Bonti och Babyworld redan drabbats hårt) väntades vara e-handelsplattformen Jollyroom. Bolagets bokslut visade att 2021 års rörelsevinst vänt till en i stort sett lika stor förlust i fjol.
Vd Mattias Jacobsson, som klev in i toppen efter medgrundaren och ägaren Ole Sauar 2021, pekade bland annat på en överetablering på marknaden samt det historiskt låga barnafödandet i Sverige som förklaringar. Kundernas minskade köputrymme, som följd av dyrare boendekostnader för många barnfamiljer, var ytterligare en orsak.
”Jag känner mig trygg i att vi gör och fokuserar på rätt saker men den riktigt stora resultatförbättringen kommer vi se först under 2024”, sa han till Breakit.
Om det beror på krisläget eller inte framkommer inte. Men under torsdagseftermiddagen meddelar Jollyroom att bolaget än en gång stuvar om i ledningen.
Ole Sauar gör comeback på vd-posten.
Lämnar på egen begäran
I pressmeddelandet poängteras det att Jollyroom gjorde miljardomsättning innan Ole Sauer gick över till ordförandeposten.
”Jag ser fram emot att tillträda som vd igen, min tid här närmast kommer gå åt till att lära känna nya och tidigare kollegor. Tillsammans skall vi utveckla bolaget med full kraft framåt”, säger Ole Sauar i en kommentar.
Enligt pressmeddelandet så lämnar Mattias Jacobsson koncernen på egen begäran. Han har jobbat på Jollyroom sedan 2015.
Ole Sauar äger 51 procent av aktierna i Jollyroom. Mediekoncernen Egmont äger resterande 49 procent. I samband med att han tar över som vd igen kommer han lämna ordförandeposten. Ny ordförande blir Cato Broberg från Egmont som suttit i styrelsen i tio år.
I det senaste bokslutet redovisade Jollyroom inte bara förlust. Omsättningen föll med nästan 16 procent till 1,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en bit över 2 miljarder året innan.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.