Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

STARTUP:ZERO

VIGOR SÖRMAN: Nu säljer jag mina aktier och köper 30.000 flaskor vin

Team Spillo: Vigor Sörman tillsammans och medgrundarna Louise Kallenberg, Jonas Egnell och Spillos vd Roumi Roumi. Foto: Privat

Efter lång tystnad är Vigor Sörman tillbaka med uppdateringar om startupresan Startup:Zero, som går ut på att på bara 12 månader gå från att varken ha en affärsidé eller grundare på plats – till att nå product market fit.

Nu är han (tillsammans med ett sprillans nytt team!) äntligen igång med första bolaget.

Vigor Sörman

Vigor Sörman

vigor@breakit.se

Jag vill börja med att be om ursäkt för att det har varit dåligt med uppdateringar från mig. De senaste månaderna har allt mitt fokus gått åt till att ta vidare de fantastiska problemen och idéerna som ni Breakit-läsare skickat in. Det har vidareutvecklats, testats, validerats och rekryterats medgrundare. Vi har startat bolag, byggt tech och infrastruktur. Allt i ett rasande tempo för att ha en chans att nå målet ”product market fit” inom 12 månader. Av 450 inskickade problem kan jag idag avslöja att det blir två bolag som kommer att få se dagens ljus. 

Ska minska alkoholsvinnet

Först ut är Spillo vars uppdrag är att minska alkoholsvinnet. Det här är lite av ett okänt problem som skickades in av paret Louise Kallenberg och Jonas Egnell som upplevt det på nära håll. Så vad är alkoholsvinn? Precis som det finns ett stort matsvinn så finns det också ett alkoholsvinn. Låt mig förklara hur det uppstår. I Sverige finns det bara en butik att köpa alkohol i – Systembolaget. Systembolaget dikterar villkoren för vad som får komma in i sortimentet. Ett stort antal vinimportörer slåss om de värdefulla hyllplatserna där du genom att vinna offerter, eller genom att ditt vin beställs tillräckligt många gånger, kan komma in i det fasta sortimentet. Det finns även en rad andra sätt att ta sig in i butiken genom till exempel tillfälliga eller lokala sortimentet. Titt som tätt åker en vinimportörs produkt ut från Systembolaget och då kan importören i värsta fall stå där med många pallar vin som det inte finns någon köpare till.

Vinimportören kan varken sälja vinet till en annan butik eller direkt till konsumenterna. Alternativen som finns kvar är att sälja lagret till restauranger, gränshandeln eller att destruera det – det vill säga öppna flaskan och hälla ut vinet för att få tillbaka alkoholskatten. Tyvärr är det sista alternativet väldigt vanligt. Lägg därtill öl, cider och bag-in-box där strikta bäst före-datum gäller så förstår ni att alkoholsvinnet är stort. 

Det är inte bara i Sverige som man häller ut fullt drickbara och goda viner

Globalt problem

Men det är inte bara i Sverige som man häller ut fullt drickbara och goda viner. Bara för några veckor sedan meddelade franska regeringen att man lägger 2,4 miljarder kronor på att förstöra överskottet från årets vinproduktion i syfte att hålla vinpriserna uppe.  Alkoholsvinnet är alltså inte bara ett svenskt problem utan globalt. Spillo ska förändra branschen och minska alkoholsvinnet. Målsättningen är att inte en droppe ska gå till Spillo.

Så vad är då affärsidén?

Med hjälp av problemexperterna och min fantastiska vd och medgrundare Roumi Roumi så har problemet utvecklats till en affärsidé. Spillo är en marknadsplats där importörer och producenter av alkoholhaltiga drycker kan sälja sitt överlager med kraftiga rabatter till krögare. Tänk Matsmart, fast med öl, vin och sprit istället för mat och där kunden inte är en konsument utan en krögare. Spillo hjälper leverantörerna att få betalt för lagret istället för att hälla ut det och samtidigt ser vi till att de hårt ekonomiskt pressade restaurangerna kan öka sina marginaler. Tillsammans räddar vi vinet från att hamna i vasken och slipper onödigt klimatavtryck. 

Nu kommer problemen

Visst låter det bra? Det finns bara ett stort problem. Alla som försökt bygga en marknadsplats känner till hönan och ägget-problematiken. Utan säljare har man inga produkter att erbjuda köparna. Men utan köpare finns det ingen anledning för säljarna att ansluta sig till plattformen. Ska vi fokusera på köparna eller säljarna först? Helst båda två samtidigt, men hur?

Ska vi fokusera på köparna eller säljarna först? 

Vår lösning på problemet är att bygga ett eget lager. Vi köper alltså själva in överskottslagret från säljarna så att vi kan ha ett bra utbud när vi lanserar vår marknadsplats om två veckor. Men här kommer nästa problem. Det kostar pengar att bygga ett lager – mycket pengar.  Så just nu säljer jag min aktieportfölj och går all in på vin. Jag skickade precis iväg en bekräftelse på att köpa 30.000 flaskor vin samtidigt som jag lägger en säljorder på mina fonder. Dumt eller smart? Skicka gärna ett mejl med dina kommentarer.

Läs mer