Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Foodtech-bolaget har bytt namn och strategi – nu lämnar vd:n och grundaren tar över

Andreas Wilhelmsson, vd på Ljusgårda. Foto Press.

Nästan exakt ett år fick han på sig. Nu lämnar Magnus Agervald vd-posten i Ljusgårda – som bytt namn till Supernormal Greens.

Helt enligt plan, säger grundaren Andreas Wilhelmsson som nu gör comeback.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Nyligen skrev vi på Breakit om att vertikalodlaren Ljusgårda hittat en ny identitet. Bolaget heter numera Supernormal Greens utåt, har fått en ny design och varumärkesstrategi. 

Ansiktslyftet handlade bland annat om att ta en mer internationell approach för bolaget som hittills tagit in 400 miljoner kronor i riskkapital.

“Vi vill finnas på fler marknader framöver, och då behöver vi ett engelskspråkigt varumärke som samtidigt förmedlar att vi är lokala”, sa bolagets kommersiella chef Daniel Schröder.

Det visar sig nu inte vara det enda som förändras på bolaget som kommit längst i Sverige med det utmanande segmentet urban odling, i Supernormal Greens fall kommersiell odling av sallad inomhus.

I dokument till Bolagsverket framkommer att Magnus Agervald lämnar vd-posten – efter bara ett år. Han gick in i bolaget och skulle få det att växa, sa han i september i fjol. När Magnus Agervald tog över lämnade medgrundaren Andreas Wilhelmsson vd-posten och blev strategichef. 

Nu sker nästan ett rakt byte. Andreas Wilhelmsson är tillbaka i vd-stolen. 

”Magnus uppdrag när han kom in var att sätta en ny strategi för bolaget och det har han lyckats med. Nu går han in i styrelsen och jag går in i vd-rollen igen”, säger medgrundaren till Breakit. 

Andreas Wilhelmsson säger att planen hela tiden var att sätta en färdriktning och designa ett ledningsteam. Detta är nu gjort och därför är rollen också lite annorlunda än där han lämnade den sist. 

”Tack vare den nya strukturen är det inte samma vd-roll. Jag kommer få spela ännu mer på mina styrkor”, säger Andreas Wilhelmsson. 

“Jag älskar försäljning till exempel.”

Ingen premiumprodukt

Framåt ska Supernormal Greens, vars bolagsnamn fortfarande är Ljusgårda, satsa ännu mer på produktion. Man har lyckats där konkurrenterna har misslyckats, säger Andreas Wilhelmsson. De har gått under av höga energiräkningar som tagit 40-60 procent av kostnaderna, säger han. Supernormal Greens ligger på motsvarande 10 procent. 

”Vi konkurrerar prismässigt med konventionellt odlad sallad”, säger grundaren. 

”Det här är inte en premiumprodukt.”

Var någonstans är ni nu i den internationella expansionen, som var en av anledningarna till att ni bytte namn? 

”Vi har fått intresse från andra länder men sedan är det ju också ett annat marknadsläge. Ska vi gå in i ett nytt land så kostar det pengar. Men där det finns intresse och finansieringsmöjligheter vill även vi finnas.”

Breakit kunde i somras avslöja att Supernormal Greens rörelseresultatet gick från minus 72 miljoner kronor till cirka minus 100 miljoner i fjol. Samtidigt ökade nettoomsättningen från 8,2 miljoner kronor till 12 miljoner. Försäljningsprognosen för 2023 har skruvats ner med hälften, från 60 miljoner till 30 miljoner.

LÄS ÄVEN: Hajpade men pressade – så går det för foodtechbolagen (investeringarna, siffrorna och konkurshoten)

Läs mer