I slutet av förra året tog Estrid in 180 miljoner kronor i riskkapital från bland annat King-grundaren Sebastian Knutsson, artisten Silvana Imam och partners från Altor och Nordic Capital. Även befintliga ägare som Cristina Stenbeck och Susanna Campbells investeringsbolag Camsten gick in med kapital.
Det var pengar som behövdes. Förra årets siffror visade på en förlust på 180 miljoner kronor, även om omsättningen rusade med 200 miljoner kronor till 430 miljoner kronor.
“Här måste man komma ihåg att grunden i affärsidén är en prenumerationsmodell”, sa bolagets vd Ben Eliass till Dagens industri i våras.
“Vi har kundintäkter som växer exponentiellt över tid, så ju fler kunder vi tar ombord desto större förlust.”
Och nu kan Estrid visa upp helt andra siffror. I ett inlägg på Linkedin skriver Elias att bolaget i augusti omsatte 68 miljoner kronor i intäkter, en ökning med 60 procent från samma period året innan. Dessutom gör bolaget nu vinst på ebit-nivå, under månaden landade den på 6 miljoner kronor.
Vi fick tag i Ben Eliass via mejl för att ställa ett par frågor.
Hur har ni lyckats med det här?
"Det finns inga hemliga formler. Vi har jobbat hårt, försökt ta smarta beslut och haft snabba beslutsvägar – jag tror fortsatt på att 90 procent av alla beslut inom ett bolag kan tas under 10 minuter. Utöver det har vi haft ett mycket stort fokus på att hålla i kostnaderna, det finns så mycket onödig waste som går att skala bort om ledningsgruppen verkligen väljer att fokusera på det."
Det som Estrid har fokuserat på är att de stoppade planerad nyrekrytering och hållit antalet anställda statistiskt samtidigt som omsättningen gått upp med 60 procent. Ben Eliass pekar också på att de har varit mer effektiva i marknadsföringe och medieköp.
Han avslöjar också att om allt fortsätter som det har gjort hittills i år kommer bolaget landa på en omsättning på strax under 700 miljoner samtidigt som man når breakeven på sista raden.
Framförallt har man lyckats växa rejält i både Tyskland och Storbritannien.
"Vi väljer att växa snabbast där; det är Europas största och strategiskt viktigaste marknader för Gillette, och vi rör oss extra snabbt för att ge dem en kamp där det känns", skriver Ben Eliass.
I dagsläget ser de inget i sin data som tyder på att efterfrågan på rakhyvlarna kommer minska, istället är det något annat som Ben Eliass tror är den största risken för bolaget.
"Att vi som organisation slutar bry oss om våra kunder, slutar ta risker, slutar drömma stort, får hybris och lutar oss tillbaka för att vi tror vi är så jäkla grymma", skriver han.
"Varje gång vi har sniffat hybris så har det inneburit en käftsmäll några månader senare, det får aldrig hända igen."
Kan du ge något exempel på det?
"Det är ingen enskild stor händelse utan mer en anda i bolaget som leder till många små beslut där man låter medioker leverans regelbundet tränga igenom till kund. Detta var som mest påtagligt hos oss och säkert många andra bolag i sviterna av pandemin där dopade resultat på grunda av omvärldsfaktorer gjorde att vi som organisation släppte fram material som var som bäst 80 procentigt (till exempel i det visuella eller i produktutveckling), men med start andra kvartalet förra året bestämde vi oss för att helt täppa till detta under projektnamnet 'Estrid 3.0'".
"Idag är jag glad över att vi hittat tillbaka till den anda av kvalité som krävs när man konkurrerar mot giganter på den globala scenen."
Hur stora vill ni bli?
"Vi fightas mot en dominant och resursstark Goliat av sällan skådat slag men sanningen är att vi siktar på att bli nummer ett i kategorin i Europa inom de närmaste tio åren, och skapa en svensk kategoriledare i spacet."
Missa inte Ben Eliass när Scaleup Day kommer till Stockholm 23 november – haffa en biljett till Early Bird-pris redan idag!