Morgonshowen Fotbollsmorgon var redan första säsongen en stor succé med 350 000 unika tittare och lyssnare i månaden. Showen levereras som ett livesänt nyhetsprogram sex dagar i veckan på Youtube och Twitch, plus att den släpps som podcast varje dag. Fotbollsmorgons sociala mediekonton X (före detta Twitter), Instagram och TikTok har dessutom en räckvidd på drygt 500 000 visningar varje vecka.
Att målgruppen för Fotbollsmorgon – män 18 till 44 år – är erkänt svår att nå gör Michael Fahlstedt, vd på produktionsbolaget Dobb som producerar Fotbollsmorgon, extra stolt över att få vara en betydande del av deras vardagsrutin.
Det dyker upp ministrar i cykelbyxor
”Trots att programmet precis passerat 300 avsnitt är innehållet mer levande än någonsin. Det dyker upp ministrar i cykelbyxor, fotbollsspelare som lämnar barn på dagis, nyvakna influencers och artister som gästar showen.”
David Fjäll, innehållschef på Dobb, konstaterar att fotboll verkligen är något som engagerar människor inom alla områden:
”Det är riktigt spännande att stämpla in på Dobb om morgnarna. Den smältdegeln har jag aldrig upplevt förut. Ibland får man nypa sig i armen för att se att man verkligen är vaken när man möts av gästerna i studion som alla har en relation till fotboll, vare sig de vill eller inte.”
Det är bland annat gäster som Fredrik Wikingsson, Stefan Löfven, Anders Ygeman, Hanna Friberg, Jonatan Unge, Victor Norén, Ebba Kleberg von Sydow, Pernilla Wahlgren, Björn Ranelid, Nadia Kandil, Olof Lundh och Janne Andersson som varit med och gjort Fotbollsmorgon till en del av 350 000 personers morgonrutin.
Fotbollsmorgon blev snabbt en del av mångas vardagsrutin.
Ny tvillingshow – nu tillsammans med stark partner
I våras var det dags att sjösätta nästa stora satsning med samma koncept, men med ett nytt fokus – hockey. Anders Nettelbladt, producent för Hockeymorgon hos Dobb, berättar att showen släppets under slutspelet i våras och att man nu spetsat satsningen tillsammans med en stark partner:
”Vi startade Hockeymorgon som en tvilling till Fotbollsmorgon med livesändningar mellan klockan 08:00 och 09:00, samt att alla avsnitt också släpptes som podcast efteråt. Vi märkte direkt att det här var efterlängtat hos många, och vi är jätteglada att vi nu får chansen att fortsätta satsningen tillsammans med Sportbladets superstarka hockeyredaktion och plattform, vilket ger programmet en otrolig möjlighet att snabbt växa och bli en given del av alla hockeyfans morgonrutin.”
Magnus Herbertsson, sportchef på Sportbladet, känner sig entusiastisk inför samarbetet:
”Det känns oerhört roligt att dra i gång den här satsningen. Hockeysäsongen är äntligen här och med Hockeymorgon får våra användare ett nytt underhållande program där alla snackisar diskuteras. Ett måste för alla hockeyfans.”