Entreprenörsresan är en serie i tre delar där Breakit och Swedbank belyser några av de viktigaste skedena i en entreprenörs bolagsresa. Breakits medgrundare och reporter Stefan Lundell och Swedbanks serviceutvecklingschef Sofia Wallén delar med sig av sina erfarenheter – personliga som affärsmässiga – kring hur man lyckas bygga ett framgångsrikt bolag. Vill du få tipsen många önskar att de fått tidigare? Häng med på entreprenörsresan!
Du har drivit ditt bolag framgångsrikt, mött utmaningar och uppnått milstolpar. Du börjar närma dig ett läge när det är dags att sälja och gå vidare. Det kan låta enkelt, men Breakitgrundaren Stefan Lundell vittnar om att vägen mot exit sällan är spikrak. Strax före sommaren gjorde Stefan Lundell själv en delexit från Breakit, vilket han beskriver som en långdragen och fin balansgång mellan det emotionella och ekonomiska.
”Jag kan fortfarande ha kluvna känslor inför det här faktumet. Men det som fick mig att väga över och släppa in en ny storägare var att jag såg en tydlig logik att det skulle bli bättre för Breakit”, berättar han.
Sofia Wallén intygar att en försäljning inte alltid är ett enkelt steg, men att det ofta kan öppna för många nya möjligheter. Stefan konstaterar att hans största oro var hur beskedet skulle landa hos medarbetarna.
”Hade de fällt ner blicken och inte alls tyckt att det här var ett kul besked hade det känts hemskt. Men det känns som att det landade bra.”
Vi driver Breakit vidare i princip som vanligt, bara med förstärkta resurser
Stefan Lundell funderar en stund över vad det var som gjorde att beskedet togs emot väl och landar i att en viktig del är att han eftersträvat att vara så öppen och transparent som möjligt.
”En annan viktig del är att jag och min medgrundare Olle Aronsson inte har gjort en total exit. Vi driver Breakit vidare i princip som vanligt, bara med förstärkta resurser.”
Förebygg exitdepression
Något Stefan Lundell upplevde under försäljningsprocessen var att det var lätt att lägga allt fokus på den operativa delen, men att man inte bör förbise den emotionella aspekten. Han själv fick en hel del existentiella funderingar i samband med försäljningen.
”Jag skrev faktiskt en text om exitdepression före sommaren och pratade då med flera andra entreprenörer som upplevt det här depressiva tillståndet.”
Man har levt sitt företag och känslan ’vad ska jag göra nu’ kommer över en
Stefan Lundell menar att det handlar mycket om att man först bygger sitt företag och bara gasar och kör. Sedan går man in i en intensiv försäljningsprocess där det också handlar om att gasa och få allt klart i tid. När man väl sålt så får man en jättehög med pengar på banken, men det kan samtidigt kännas väldigt tomt.
”Man har levt sitt företag, och känslan ’vad ska jag göra nu’ kommer över en. Där slungas många in i en depression.”
Vikten av självinsikt
Sofia Wallén och Stefan Lundell menar att det är viktigt att förbereda sig inför tiden efter en exit – vad du som entreprenör ska göra i nästa steg. Och här finns det flera vägar att gå.
Läs mer här om vad du inte ska missa när det är dags att göra en exit!
”Det är bra att skapa en plan kopplad till ditt eget syfte med försäljningen, samt utifrån vilket livsskede du befinner dig som individ. Ska du investera pengarna du får ut av en försäljning i något helt nytt? Du kanske har en ny affärsidé som du vill satsa på. Eller vill du säkra hem en avkastning och göra något helt annat i ditt liv”, resonerar Sofia.
Då kan du fortsätta driva din affärsidé
Ett viktigt ställningstagande i det här skedet är också om du ska ha en roll i bolaget efter försäljningen och i så fall vilken.
”Man kan ju efter en försäljning ta en vd-roll, gå in som senior rådgivare eller i styrelsen. Då kan du fortsätta driva din affärsidé och få den att fortsätta blomma”, säger Sofia.
Att man har en god självinsikt i det här läget är dock viktigt för att det ska bli bra. För en entreprenör är inte alltid en bra ledare, enligt Sofia Wallén.
”En entreprenör är ofta bra på att vara kreativ, driva och vara engagerad. Men när ett bolag växer och det kommer in fler medarbetare krävs det ofta mer operativt ledarskap. Kanske har du de egenskaperna. Men rannsaka dig själv i fråga om vad du som entreprenör kan leverera på i bolagets olika skeden. Det kommer bli bäst både för dig och bolaget.”
4 tips för en snygg exit
1. Förbered dig. Fundera över varför du ska göra en exit och landa i ditt beslut så att det känns rätt längs hela resan.
2. Balansera mellan det operativa och det emotionella. Lyft blicken från det operativa ibland och ta den emotionella aspekten under försäljningsprocessen på allvar för att bibehålla gnistan samt undvika en exitdepression.
3. Planera nästa steg. Ha en plan för vad du ska göra efter försäljningen. Planen bör vara kopplad till ditt syfte med försäljningen.
4. Rannsaka dig själv. Har du tänkt ha en fot kvar i bolaget efter försäljningen? Fundera då på hur den rollen ska se ut och koppla den till dina styrkor och drivkrafter. Hur gör du bäst nytta i bolaget framåt?
Vill du veta mer om hur ni kan ta ert företag i en mer hållbar riktning? Klicka här!