Sök ikon

Bröderna började i garaget och säljer klockor för nästan 50 miljoner – så går det nu

Mikael, Andreas och Johan Christensson.

Det blev kanske “ett mellanår” för doldisbolaget.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

De började i mammas och pappas garage i Kungsbacka och sålde ett antal år senare klockor för nästan 50 miljoner kronor. Det handlar om klock- och accessoarmärket Waldor & Co, grundat av den e-handelserfarna brödratrion Mikael, Andreas och Johan Christensson och som Breakit skrev om i fjol.

Nu har bolagets nya bokslut kommit in och det visar att omsättningen fortsatte ticka uppåt för Waldor & Co. Bolagets försäljning steg med ungefär en och en halv miljon kronor förra året och landade på 47,6 miljoner kronor. Rörelsevinsten motsvarar i stort sett också föregående år på 4,2 miljoner kronor. 

Både omsättning och resultat är ungefär som Waldor & Co förväntade sig. När Breakit pratade med Mikael Christensson i augusti i fjol berättade han att nästa milstolpe var 100 miljoner men att inget mål var satt för 2022. Det var ett mellanår där trion “peggar upp” för att kunna växa vidare, berättade han.

I intervjun passade vi även på att fråga hur bolaget kunde vara en sådan doldis trots försäljningssiffrorna. 

”Det är ett medvetet val, kan man säga. Vi har byggt ett globalt D2C-bolag utifrån e-handel”, sa han då.

”Ofta vill man ju bli stor i Sverige, det ger en boost för egot. Men vi fick snabbt fäste på den globala marknaden och det är häftigt att lönsamt kunna skala upp, och göra det internationellt. Jag träffar många i min andra roll (som konsult reds.anm) som har satsat på Sverige först och främst och som har svårt att ta sig ut bara på den nordiska marknaden”, fortsatte han. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer