När Xshore lanserades var det med storslagna planer. Grundat av näringslivsprofilen Konrad Bergström skulle bolaget bli “Havets Tesla” och målet var att leverera 400 eldrivna båtar per år från fabriken i Nyköping. Bolaget lockade också till sig starka investerare och har i dagsläget tagit in 1 miljard kronor från bland annat Northvolts Peter Carlsson, Anicura-grundaren Peter Dahlberg samt kändisarna Per Holknekt och Silvana Imam.
Men det har varit tufft för bolaget. När Xshore tog in 300 miljoner kronor i våras sjönk värderingen på bolaget dramatiskt och det blöder pengar. Förra året landade förlusten på 229 miljoner och man lyckades bara leverera 25 båtar. Tidigare i år tvingades man också säga upp tio procent av personalstyrkan.
Nu får ytterligare 15-20 visstidsanställda lämna i förtid när elbåtstillverkaren tvingas skära ner ytterligare, rapporterar Södermanlands nyheter.
Motiveringen är att det ska säkra jobben för de fast anställda. Men en person som tidningen har pratat med säger att även de fast anställda känner oro, och att en del av dem har börjat se sig om efter nya jobb.
Xshores ursprungliga plan var att det skulle jobba 100 personer i fabriken, nu finns det bara 60 anställda kvar.
“Vi är fortfarande ett startup-företag men vi har också väldigt bra med kapital i ryggen så det ser bra ut”, säger Elias Wästberg, industrialiseringschef på Xshore till Södermanlands tidning.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.