Sök ikon

Lovade shopping ”som miljardär” – så gick Temus svenska offensiv

Från noll till hundra. Plötsligt syntes kinesiska e-handlaren Temu överallt.
Och det var verkligen ingen slump. Marknadsföringen har beskrivits som aggressiv.

Här är siffror som ger en fingervisning om hur det gått för ”nya Wish” i Sverige.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

För lite mer än en månad sedan rullade den kinesiska e-handelsappen Temu ut brett i Sverige med sin slogan: Shoppa som en miljardär. Det blev lyckat får man lov att säga. Bolaget flög direkt upp i topp på nedladdningslistorna i Sverige. Suget efter billiga prylar verkar stå starkt, även så här ett par år efter värsta Wish-frenesin. 

I samband med Temus offensiv i Sverige skrev vi om bolaget, vilka som står bakom och den eskalerande konflikten med konkurrenten Shein. Det kan du läsa mer om här.

E-handel.se skriver om hur det har gått sedan lanseringen. Sajten har pratat med Jorge Castro, SEO-expert på Growth Marketing. Han har analyserat Temu med SEO-verktyget Semrush och resultatet visar att Temu gått från noll till 25.000 besökare på en månad.

”Den stora frågan är hur deras kurva kommer att se ut inom de kommande tolv månaderna”, säger han. 

Hans prognos är att Temu inom snar framtid kommer att ha 100.000 besökare per månad.

Jorge Castro jämför med rivalen Shein, som säljer billiga modekläder på nätet och vanligtvis jämförs med ett fast fashion-bolag på steroider. Det har på ett par år gått från några tusen besökare i månaden till nästan 400.000.

På tal om kinesiska prylar som översvämmar Sverige. Missa inte Breakits reportage om gummitofflan Happy Flops som har tapetserat varenda sociala medie-plattform det senaste halvåret. Det är berättelsen om hur en man med ett dropshippingbolag lyckades sälja in en sko till var och varannan svensk sommaren 2023.

Läs mer