Det fanns en tid då var och varannan muteade mikrofonen på telefonen för att lyssna på andra hålla låda. Clubhouse var den hetaste nya appen. Många ville hänga med. Appen lanserades 2020 och pandemin pushade den snabbt till en värdering på 4 miljarder dollar, skriver CNBC.
Nu är Clubhouse-hajpen död sedan länge. Techbolagen som en gång ville hänga på trenden har fimpat sina egna Clubhouse-dödare, däribland Spotify.
I våras sade Clubhouse upp hälften av sina anställda. Runt 200 blev 100. Grundarduon Rohan Seth och Paul Davison skrev i ett memmo att Clubhouse behöver en ”omstart”.
Nu verkar omstarten vara här. Bolaget lanserar i en bloggpost “nya Clubhouse,” med nya funktioner.
”Föreställ dig att dina meddelanden från gruppchattar och dina Instagram-stories träffades i en park, pratade i timmavis, blev bästa vänner och och förälskelse uppstod”, står det bland annat i blogginlägget.
Vad exakt det betyder är kanske lite oklart. Techcrunch förklarar det med att man ska kunna kommunicera med en grupp vänner utan att alla är online samtidigt. Meddelanden kan dyka upp som story-inlägg snarare än traditionella textmeddelanden. Clubhouse kommer att transkribera dina röstmeddelanden, till skillnad från till exempel Whatsapp.
Kommer Clubhouse återigen bli appen på allas läppar? Det återstår att se. En sak är i alla fall säker – Clubhouse satsar på en comeback!
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.