Sök ikon

Profilen ledde personalflykt från Avanza till Carnegie – här är den nya satsningen (på halvrika)

Nicklas Andersson och Tony Elofsson. Foto: Press

Varken förmögna eller noviser. Precis mitt emellan vill Carnegie lägga sig med sin nya investeringsplattform – och som vd:n hävdar inte är någon ”Avanza-dödare”.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det blev personalflykt från nätmäklaren Avanza i juni. I ett pressutskick gick bolaget ut med att profilen och sparekonomen Nicklas Andersson skulle lämna – tillsammans med sju av sina kollegor. 

Vad hade hänt och vart skulle de åtta? Spekulationerna var igång redan innan Carnegie bekräftade att det handlade om en massvärvning av det tidigare Avanza-gänget till investmentbanken. Men något mer om att det handlade om ett ”projekt länkat till vår digitala strategi” fick vi inte veta. Inte då. 

Nu vet vi mer. 

Carnegies vd Tony Elofsson avslöjar för Dagens Industri att det handlar om en ny digital investeringsplattform. Under varumärket ”Montrose by Carnegie” ska banken få in de sparare som inte kvalificerar sig till att bli privatbankskunder, vilket kräver 5 miljoner kronor i placerbart kapital. Men man vänder sig inte heller till nybörjare.

”Vi har en väldigt bra produkt inom private banking för de som redan är väldigt förmögna, och nu tänkte vi öppna upp en del av Carnegies erbjudande till de som är på resan mot att bli väldigt förmögna”, säger Tony Elofsson. 

Tanken är inte att konkurrera direkt med Avanza eller Nordnet. Det här handlar inte om en ”Avanza-dödare”, hävdar Carnegie-vd:n. 

Projektet leds av två tidigare Avanzachefer, Karl Skarman och Alexander Boman. När det kommer att lanseras är oklart. 

 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer