Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Testbolaget Findout Diagnostics gick i stöpet – nu köps det upp av Dynamic Codes

Emilie Erhardt Winiarski, vd Dynamic Code och Anne Kihlgren grundare.

Testbolaget tog in miljoner men fick inte affären att gå runt. Nu får Findout Diagnostics nytt liv när konkursboet köps upp.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Healthtech-bolaget Findout Diagnostics ville göra det enklare att genomföra olika typer av tester hemma, ett sätt att minska trycket på vårdcentralerna. Exempelvis skulle användaren kunna göra ett CPR-test hemma som sedan lästes av digitalt med mobilkameran och därmed behövdes inte något laboratorium för själva analysen.

För att finansiera satsningen tog bolaget 2021 in 7,5 miljoner kronor i en nyemission som leddes av investeringsbolaget BLQ. Så sent som i februari i år meddelade Findout Diagnostics också att de hade tagit in ytterligare 6 miljoner kronor och att bolaget hade “rejäl medvind”.

 “Året har startat extremt bra”, sa vd:n Denise Luxenburg Stuifbergen till Breakit då.

Men medvinden tog slut. I somras ansökte bolaget om att försättas i konkurs. 

Nu köps resterna upp

Resan tog slut men ändå inte. Under tisdagsmorgonen framkommer att Dynamic Codes köper Findout Diagnostics konkursbo. Dynamic Codes är för den som eventuellt har glömt testbolaget som blev en av de stora vinnarna under pandemiåren 2020 och 2021. Bolaget knöt ett avtal med folkhälsomyndigheten kring PCR-tester för Covid-19 rusade intäkterna – och vinsten. Sedan dess har bolaget skrotat sina börsplaner och tvingats spara

”Findout Diagnostic har innovativa produkter med stor marknadspotential i sin portfölj som kompletterar Dynamic Codes verksamhet. Med förvärvet får Dynamic Code tillgång till både nya produkter och teknik som går att integrera i vår befintliga produktportfölj och plattform”, säger Emilie Erhardt Winiarski, som alldeles nyss tog över vd-posten i bolaget.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer