Helena Sverrirsdóttir Liewendahl och Git Hansson ligger bakom spelbolaget Compete Now i Hovås, söder om Göteborg. Om de namnen inte klingar bekant så är duon mer kända som hjärnorna bakom de populära frågespelen MIG och 0-100, de folkliga spelen som säljs i allt från Åhlens och Akademibokhandeln till Coop och NK.
Idén bakom spelet MIG-spelen föddes redan 2000 och sedan dess har de släppts i många olika versioner. De senaste åren har utvecklingen i bolaget också varit fin. Under 2019 omsatte bolaget bakom spelen 5 miljoner kronor med ett resultat på 0,3 miljoner kronor.
Förra året hade omsättningen ökat till 11,1 miljoner kronor med ett resultat på 2,4 miljoner kronor på sista raden.
Nu meddelar Helena Sverrirsdóttir Liewendahl och Git Hansson att de vill ta nästa steg och föra frågespelen digitala.
Tillsammans med Humla Games, som drivs av Erik Afzelius och Daniel Tingström, kommer spelet 0-100 att utvecklas till ett nytt mobilspel. Det framgår av ett pressmeddelande.
”Vi insåg tidigt att 0-100, som är ett spel som alla kan spela, är perfekt som mobilbaserad produkt. Vi har de senaste 20 åren fokuserat främst på fysiska spel men nu har vi hittat rätt digitalt koncept. Det är verkligen spännande med denna nya plattform som har så stor utvecklingspotential”, säger Git Hansson.
Humla Games vd Erik Afzelius säger i pressmeddelandet att de ser stora möjligheter för de digitala versionerna av spelen. Bland annat genom att kunna göra samarbeten med kända varumärken.
”Vår nya app gör frågespelet till en uppdaterad modern spelplattform. Här kan du spela med familj och vänner men också med personer som du inte känner. Teknik utvecklas över tid naturligtvis, inte minst inom AI, vilket skapar unika frågor och underlättar skalbarheten för oss”, säger han och fortsätter sedan:
“Många företag har ett växande behov av att skapa eget innehåll, stärka varumärket och relationen med sina följare eller kunder. Här är vi redan en perfekt partner för detta.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.