“Vi kunde ha varit tydligare i vår kommunikation för ett par år sedan när det kom till vad som faktiskt skulle vara gratis för alltid.”
Så sa bokföringstjänsten Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson för ett par år sedan då en stor del av tjänsten började kosta pengar. Flera funktioner lades bakom betalvägg men det skulle fortfarande kunna gå att använda gratisversionen för enklare ärenden.
Bolagets löfte “gratis för alltid” retade användarna när bolaget gick in i ny fas med betoning på premiumsegmentet. Nu kommer nästa besked från Bokio som upprör.
Under fredagseftermiddagen haglar mejlen in i Breakits inkorg. Bokio har gett besked om att företaget helt och hållet ska skrota gratisversionen. Och i samma veva som gratisanvändarna hänvisas till alternativ som kostar höjs också priset för den billigaste premiumtjänsten med 50 procent.
Bokios Viktor Stensson bekräftar förändringarna i en skriftlig kommentar till Breakit:
”Det stämmer att vi fasar ut vår gratistjänst”, skriver han och fortsätter:
“I dagsläget är inte gratistjänsten en tjänst som vi är tillräckligt stolta över och vi kommer framöver att fokusera på att skapa så mycket värde som möjligt för våra kunder. Vi har precis lanserat en fullskalig bank inne i systemet som ingår i priset och med vår högsta prisplan så får man som kund även återbäring på finansiella tjänster som gör att vi har många kunder som faktiskt får betalt av oss varje månad för att använda Bokio.”
Det handlar alltså om att höja kvaliteten, enligt vd:n.
”Genom att fokusera våra resurser på att upprätthålla och förbättra kvaliteten på våra premiumerbjudanden tror vi att vi kan erbjuda en mer robust, helhetstjänst och säker upplevelse för alla användare.”
Bokio fördubblade omsättningen till 42 miljoner kronor i fjol. Samtidigt ökade bolagets rörelseförlust till -81,6 miljoner kronor.
Efter den förra stormen kring Bokio, när gratisversionen krymptes, tog bolaget in 35 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Creandum, Svea Ekonomi och Inbox Capital.
”Investeringen är ett tydligt bevis på att våra ägare tror på oss och den strategiförändring vi nyligen genomförde. Kapitalet kommer hjälpa oss att ytterligare accelerera utvecklingen av produkten, men även att ta nya marknadsandelar”, säger Viktor Stensson under sensommaren 2021.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.