Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Nytt rekordår för Breakit – når nya milstolpar: “Gasade på alla fronter”

2022 blev ett nytt rekordår för Breakit.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Breakit har på bara åtta år gått från ingenting till att vara den ledande nyhetskällan för det nya näringslivet i Sverige. Bolaget riktar sig primärt till entreprenörer, ledare och investerare i techbranschen och har cirka 250.000 unika läsare i veckan.

Nu står det klart att 2022 blev ännu ett rekordår för Breakit (Breaking Media AB).

Omsättningen landade på 41,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 35,8 miljoner kronor 2021.

“Det här var ett år då Breakit gasade på alla fronter. Vi har ett fantastiskt team på plats och siffrorna är verkligen ett resultat av många människors hårda arbete”, säger Jon Mauno Pettersson, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på Breakit.

Breakits affär kretsar idag kring fyra ben: läsarintäkter, annonsering och partnerskap samt event och kurser. Läsaraffären är det ben som procentuellt växte starkast under året: från 5,4 till 8,6 miljoner kronor.

“Jag sa det för ett år sedan och jag säger det igen: vi har på många sätt bara skrapat på ytan kring vad vi kan göra när det kommer till läsarintäkter. Vår redaktion är starkare än någonsin tidigare och vår tjänst och journalistik blir bättre för varje vecka som går. Det känns väldigt kul och inspirerande.”

Rörelseresultatet hamnade 2022 på 3,1 miljoner kronor, en minskning från 5,7 miljoner året innan.

Det finns flera förklaringar till det. 

“Att satsa på flera fronter parallellt kostar, samtidigt som vi har haft en riktig babyboom på Breakit, vilket resulterat i tillfälliga personal- och konsultlösningar. Sådant påverkar”, säger Jon Mauno Pettersson. 

Under hösten ska Breakit satsa på kärnaffären och bland annat investera i ny teknik.

Jon Mauno Pettersson säger att läsarintäkter, annonser, kurser och event alla fortsatt är vitala delar – men att Breakit vill bli mer fokuserat på de områden där bolaget kan skapa störst värde för ledare på techbolag.

“Historiskt har vi på Breakit kanske haft en tendens att vara lite spretiga. Det har varit kul, kreativt och helt rätt att prova oss fram till rätt affärsmix. Men nu känner vi att vi står på en väldigt bra plats där vi framförallt vill vässa kvalitén i allt vi gör och investera i de mest lönsamma affärerna. Det är det viktiga framöver, snarare än att öka omsättningen. Vi har också i början av 2023 lagt ner ett par projekt som gav omsättning, men ingen lönsamhet och fel fokus”, säger Jon Mauno Pettersson.

Innevarande år har börjat bra men med vissa utmaningar som Breakit delar med mediebranschen i stort.

“Annonsmarknaden har till exempel blivit tuffare i år än i fjol – det gäller nog alla. Samtidigt upphör jag aldrig att imponeras av hur duktiga vårt sälj- och annonsteam är att parera alla utmaningar, lösa kundernas problem och hitta de kunder som verkligen passar oss. Vi är påhittiga och finner på något sätt alltid vägar framåt – och det gäller för alla på Breakit”, säger Jon Mauno Pettersson.

Pssst... Är du nyfiken på Breakits event? Just nu arbetar vi stenhårt med vårt största event för året – SaaS Summit 2023. Kolla in programmet här och säkra din plats innan det är för sent (först till kvarn).

Läs mer