Sök ikon

Svagt för e-handlarna trots ljusglimt i juli – här är svåra segmentet

Det är tufft för de svenska e-handlarna. Trots plussiffror i juli så tyder inget på att vinden har vänt, enligt Svensk Handel.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

E-handelns omsättning i Sverige fortsatte att sjunka i juni men vände – precis som vädret – i juli månad. Omsättningen ökade med 2 procent jämfört med samma månad i fjol. Det betyder att juli och februari är de enda månaderna i år där omsättningen inte minskat. 

För hela perioden januari till juli så har omsättningen sjunkit med 4 procent, både kundernas shopping från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer räknas in.

“Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Han säger att vissa branscher har det svårare än andra.

“E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år.”

Andelen svenskar som e-handlade ökade något i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Tendensen är att varje konsument handlar för mindre pengar. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per konsument med 5 procent. I juli var det oförändrat.

Läs mer