Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lovar att du kan shoppa som en miljardär – men vad är egentligen Temu?

Temu är här. Vem har missat? Den nya kinesiska shoppingappen lockar med billiga prylar och lovar känslan av att vara miljardär. Men vad är Temu för bolag egentligen?

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Kinesiska shoppingappen Temu har tapetserat Internet (om det går) med sin slogan: Shoppa som en miljardär. Den absurda reklamen verkar gå hem och svenskarnas aptit efter billiga prylar från Kina tycks inte ha sinat efter Wish-frenesin för ett par år sedan. Temu toppar just nu nedladdningslistorna i Sverige.

Temu är överallt och vill kränga på oss allt möjligt billigt (är det verkligen så det känns att vara miljardär?) – men vad är det egentligen för bolag?

Det står inte på Temus hemsida. Men Temu ägs av PDD Holdings, ett bolag som är registrerat i skatteparadiset Caymanöarna.

Enligt Techcrunch befinner sig Temu mitt i en eskalerande strid med en annan kinesisk aktör – snabbmodebolaget Shein (läs mer här och här) – som har lite liknande pr-koncept som Temu, det vill säga att fullkomligt översvämma sociala medier och överösa potentiella kunder med reklam om orimligt billiga varor. 

Temu som inlett sin aggressiva expansion utomlands har faktiskt tagit konflikten till det amerikanska rättsväsendet. Domstolsdokument i USA visar att Temu anklagar Shein för att försöka hämma konkurrensen. Detta ska modebolaget ha gjort genom att “tvinga fram exklusiva avtal med klädtillverkare”.

Men det var inte den första ronden mellan Temu och Shein. I mars anklagade Shein Temu för att “medvetet och flagrant” ha kränkt dess upphovsrätt (detta kommer alltså från ett bolag som frekvent anklagats för att sno och snylta från unga designers).

Liknande anklagelser kommer från säljare på den amerikanska e-handelsjätten Amazon.

Enligt Time Magazine så finns det en risk för att känslan att shoppa som en miljardär uteblir för de svenska konsumenterna. Tidningen skriver att bolaget, som ofta levererar direkt från fabrikerna, redan har utvecklat ett dåligt rykte för uteblivna leveranser, mystiska förändringar, felaktiga beställningar och inga svar från kundtjänsten. 

Går man till Tiktok så får man två svar för vad Temu är, skriver CBS News. Det är antingen videos där besvikna kunder anklagar bolaget för bedrägeri eller så kallade “hauls”, där användare visar allt de shoppat.

Temu har rullat ut i Sverige med lyckat resultat. Nu får vi se om klagovågen följer.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer