Sök ikon

Hundratals tjänster försvinner på Klarna – erbjuds jobb på nytt bolag

Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare Klarna. Foto: TT

Klarna vill lägga kundtjänst på den externa aktören Foundever. Det innebär att cirka 250 anställda kommer att erbjudas jobb på det nya bolaget. För de som väljer att inte flytta med kommer tjänsten att försvinna.

“I det fall någon inte vill flytta kommer deras tidigare roll hos Klarna dessvärre inte längre att finnas kvar”, skriver Filippa Bolz, global kommunikationschef på Klarna.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Sebastian Siemiatkowskis betaljätte Klarna planerar att göra sig av med hundratals anställda i bolagets egna kundtjänst, det kan Breakit avslöja idag. Det handlar om cirka 250 anställda i Sverige och Tyskland som kommer att erbjudas en förflyttning till aktören Foundever. 

Där ska de enligt Filippa Bolz få fortsätta arbeta med betalbolagets kundtjänst.

Varför gör ni den här förändringen?

“Klarna gör kontinuerligt organisationsförändringar i syfte att förbättra våra tjänster och service, och jag kan bekräfta att en del av vårt kundtjänstteam kommer att förflyttas till Foundever, men fortsätta jobba med Klarna.”

Filippa Bolz skriver att Foundever har valts med “stor omsorg” som partner för kundtjänsten för deras arbete med både kund och medarbetare. Majoriteten av bolagets kundtjänstmedarbetare ska också vara kvar på bolaget.

Anställda som inte vill nappa på erbjudandet om att byta arbetsplats kan däremot inte se fram emot en fortsättning hos sin nuvarande arbetsgivare.

“Vi hoppas att alla ser detta som en möjlighet att arbeta för ett företag i framkant som leder vägen inom innovativ kundtjänsthantering. I det fall någon inte vill flytta kommer deras tidigare roll hos Klarna dessvärre inte längre att finnas kvar. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa att flytten blir så bra och smidig som möjligt”, skriver Filippa Bolz.

En bonus erbjuds också till de som är snabba med att hoppa på erbjudandet och flytta över till Foundever. Det framgår av ett mejl till de anställda som Breakit har tagit del av. 

Kommer det att bli färre som arbetar med kundtjänsten?

“Nej, det här handlar om att ytterligare förbättra våra tjänster och service, vilket är något vi alltid strävar efter. Foundever är ett av de största kundserviceföretagen i världen med över 170.000 anställda. De är en dedikerad och innovativ global aktör, med samma stora kundfokus som Klarna.”

Om förändringen kommer att innebära någon besparing för Klarna har vi inte fått svar på.

Klarnas årsredovisning för 2022 visade en förlust på hela 10,4 miljarder kronor. Omsättningen låg under samma år på 16,7 miljarder kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer