Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

22 rising stars – med miljontals följare (här är namnen som vill ta över e-handeln)

William Värnild, Rebecka Nilsson och Molly Rustas är några av uppstickarna på listan. Montage: Jon Wahlqvist

Underkläder, kristaller och tallrikar. Här är alla nya influencer-varumärken som ska ge sig ut och konkurrera på e-handelsmarknaden. Vilka tror du kommer lyckas bäst?

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Att vara en känd influencer bäddar inte automatiskt för framgång med ett eget varumärke. Det har flera bolag som försökt lansera tillsammans med kända profiler fått erfara. Men visst kan du få en startsträcka få förunnat. Titta bara på Hickap, Adoore, Mikuta och Ani Jewels som alla visar fina siffror i Breakits stora influencer-rapport.

Nu vill fler ge sig in i gamet och på kort tid har flera nya influencervarumärken poppat upp.

LÄS MER: JULIA LUNDIN: Därför står influencer brands starka i svåra tider (men hur ska de sticka ut?)

Här är uppstickarna i vår rapport:

Hanna Schönberg: Arakii

Hanna Schönberg blev influencer så sent som 2018 och startade sitt modevarumärke 2022. Ligger i övre prisklassen, där ett par byxor går på cirka 1500 kronor. Hanna Schöberg äger 70 procent av Arakii, medan hennes pojkvän, artisten Eric Saade, äger 30 procent.
Siffror 2022: Omsatte under första försäljningsåret 1,1 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,5 miljoner.

Chloé Schuterman: Cloeys och Culotte

Chloe Schuterman, influencer och dotter till modeprofilen Nathalie Schuterman, lanserade i fjol inte bara ett, utan två e-handlar. Cloeys ska sälja kläder med ett yngre tilltal via e-handel och i Nathalie Schutermans butik, medan Culotte ska sälja underkläder.
Cloeys siffror 2022: Omsatte 635.000 kronor och gjorde ett rörelseresultat på 230.000 kronor.

Jonna Jinton: Jonna Jinton Jewelry

Silversmycken som tillverkas i en smedja i bostadsorten Grundtjärn.
Siffror 2022: Ökade sin nettoomsättning från 13 miljoner kronor till 12,2 miljoner. Rörelseresultatet sjönk något – från 3,4 miljoner kronor till 2,5 miljoner.

Pernilla Wahlgren: L’Acuila

Skansen-programledaren Pernilla Wahlgren och Svenska Krämfabriken slog sina huvuden ihop och skapade hudvårdsvarumärket L’Acuila i fjol. Många menade då att det var likt dottern Bianca Ingrossos Caia. 
Siffror 2022: Redovisade under sitt första år (10 månader) intäkter på 10,5 miljoner kronor med en förlust på 338.000 kronor.

Jacqueline Mikuta: Mikuta

En tillväxtraket skapad av doldisinfluencern Jacqueline Mikuta, som är svensk men uppvuxen på Mallorca. Hon och partnern Klemens White (även han sociala medier-profil) började skapa smycken, för att senare utöka till mode. Fashion Tech Group är delägare.
Siffror 2022: Ökade omsättningen från 18,3 miljoner kronor till 46,7 miljoner, samtidigt som vinsten ökade från 1 till 3,3 miljoner kronor.

Molly Rustas: Molly Ellen

Modeprofilen Molly Rustas egen smyckesmärke Molly Ellen.
Siffror 2021/2022: Omsatte 372.000 kronor och gjorde ett rörelseresultat på 17.000 kronor.

Elin Oresten: Knatteplock

Elin Oresten är i grunden civilingenjör och kostrådgivare och driver idag Instagramkontot Knatteplock där hon informerar och inspirerar om plockmat för barn för 114.000 följare. 2021 grundade hon och hennes man Sebastian Oresten e-handeln Knatteplock där man bland annat kan köpa skedar, skålar och flaskor för barn.
Siffror 2022: Omsatte under sitt första verksamma år 2,1 miljoner och gjorde en förlust på 554.000 kronor.

Josefin Dahlberg: Oh la moon

E-handel som säljer bland annat kristaller, hudvård, kortlekar, inredning och onlinekurser. Bloggaren Josefin Dahlberg grundade Oh la moon 2020 efter att hon varit i Los Angeles och fallit för kristaller och tog hem konceptet till Sverige.
Siffror 2022: Omsättningen minskade från 8,1 miljoner kronor till 6,3 miljoner. Även rörelseresultatet droppade, från 1,4 miljoner kronor till 4.000 kronor. 

Linn Löwes: Stacci Athletics

Linn Löwes är en av Sveriges största träningsprofiler med över 3 miljoner följare på Instagram och driver flera bolag. Ett av dem är Stacci som säljer träningsredskap. Hon har även registrerat ett nytt bolag som enligt Bolagsverket ska “sälja skönhetsartiklar”.
Stacci siffror 2022/2023: Ökade omsättningen från 4,9 miljoner kronor till 9,5 miljoner. Rörelseresultatet gick från 135.000 kronor till 623.000 kronor.

Alice Stenlöf: A-Dsgn

Alice Stenlöfs unisex-klädmärke som hon grundade tillsammans med inkubatorn Hubso 2020. Fokus ligger på basplagg. I våras lämnade Alice Stenlöf Hubso och driver nu bolaget vidare i egen regi. Inga siffror finns ännu att tillgå.

Bianca Ingrosso: Àvora

Smink, smycken och nu mode. Bianca Ingrossos nya satsning tillsammans med parhästen Vanessa Lindblad är kläder som smiter åt kroppens former. Bolaget påbörjade sin försäljning i våras.

Janni Olsson Delér och Jon Olsson: C'est Normal

Influencerparet meddelade i fjol att de skulle gå skilda vägar. Tillsammans med Rickard Delér, pappa till Janni, samt vännen Christian Goossens, äger och driver de klädbolaget C'est Normal. Försäljningen, som består av bland annat mjukiskläder, har gått bra och nya kollektioner säljer ofta slut samma dag. Enligt deras Instagram laddas det nu för nya reklamkampanjer. Ej registrerat i Sverige.

Gertrude Tornvall: Due Sirene

Influencern Gertrude Tornvall har tillsammans med mamman Bibbi Lundgren, som byggt upp klädmärket Twist & Tango, lanserat bolaget Due Sirene som säljer handmålat porslin från Italien. E-handeln öppnade i juni 2023.

William Värnild: I Will Makeup

Ett sminkvarumärke som grundades av makemakeup-artisten och PR-konsulten William Värnild 2022.

Emelie Lindmark: Le Capsole

Emelie Lindmark, syster till SaaS-bolaget Winningtemps grundare Pierre Lindmark, startade Le Capsole med Hubso 2021. Enligt Hubsos bokslut visade en försäljningstillväxt om 130 procent i Q4 2022.

Felicia Aveklew: Lowd Cosmetics

Felicia Aveklew är en veteran på Youtube och Instagram och lanserade i mars 2023 sitt nya skönhetsbolag Lowd.

Linn Ahlborg: LXA the label

Youtubern Linn Ahlborg drog igång sitt egna klädmärke under pandemiåret 2020. LXA ligger inom Hubso.

Nicole Falciani: Ombreas

Nicole Falciani lanserade egna e-handeln Ombreas för ett år sedan. Bolaget säljer badkläder och ska ha ett fokus på inkludering. Har inget registrerat aktiebolag i Sverige då Nicole Falciani bor i Rom.

Rebecka Nilsson: Salty Soul

Rebecka Nilsson, mer känd under “Ribecka” på Instagram, har länge imponerat på sina fans genom den van hon har byggt om till sitt boende. I maj föddes hennes nya e-handelsbutik Salty Soul där hon säljer egendesignade badkläder.

Lovisa Wallin: Toti underwear

Lovisa Wallin, känd under namnet “Lojsan”, är ännu en profil som ska syssla med underkläder. Enligt Influens så ska hon nämligen under våren ha registrerat ett bolag som ska sälja underkläder och loungewear. Hon driver sedan tidigare flera bolag.

Läs mer