2018 kontaktades Ida Warg av den svenska skönhetsdistributören Letsfaceit's vd Per Agardh. De var då ute efter att skapa produkter inom brun utan sol, med Ida Warg som ansiktet utåt. Den tidigare proffsdansaren tackade ja – och blev till slut majoritetsägare i bolaget.
Idag har Ida Warg Beauty utvecklats från brun utan sol till en bred skönhetsaktör med hårvård och hudvård i sortimentet. En återförsäljare som tidigt satsade på influencern var H&M, och därefter följde bland andra Meds, Lyko och Apotea.
Tillväxtraketen fortsatte uppåt även i fjol. Nu avslöjar vd:n Cecilia Bergman exakt hur det gick under räkenskapsåret mars 2022 till mars 2023.
Ida Warg Beauty ökade sina intäkter från 106,2 miljoner kronor till 136 miljoner. Samtidigt så minskade resultatet något – från 19,2 miljoner kronor till 17,2 miljoner.
“En bidragande orsak till vår framgång är att vi ser en fin tillväxt inom flera produktkategorier och att vi fortsatt bredda oss”, skriver Cecilia Bergman i ett mejl till Breakit.
I höstas när Ida Warg Beauty lanserade sin första hudvårdslinje var det med dunder och brak. De gjorde då 100 nya produktsläpp.
“Vi ser god försäljning hos befintlig kundstock samtidigt som vi fortsätter att öppna nya dörrar både inom Skandinavien, men även övriga Europa”, skriver vd:n.
Men även Ida Warg Beauty har utmaningar.
“Vi har påverkats av råvaru- och komponentbrist, vilket gör att vi riskerar förseningar på vissa produkter. Det har även inneburit att vi fått höja priset på flera färdiga produkter och risken är att detta kommer fortsätta under 2024.”
Ida Warg har tidigare nämnt i podcasten Framtidens e-handel att Ida Warg Beauty har fått flera förfrågningar från sugna riskkapitalister – och målet är att en dag sälja av bolaget.
Nästa vecka kommer Breakit att publicera en stor genomgång av svenska influencervarumärken. Här får du ta del av information om grundare, ägare, investerare, färska siffror, och analyser kring utmaningar och möjligheter.