Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Fint som snus – Haypps tillväxt sticker ut

Gavin O'Dowd, vd på Haypp. Foto: Press/TT

Den snusfokuserade e-handlaren Haypp fortsätter att gå uppåt och framåt.

Det visar morgonens rapport.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Den svenska e-handeln har det extremt tufft. Det har vi sett många exempel på under de senaste månaderna, eller till och med senaste åren. Men det går att skilja sig från trenden och det blir nog lättare om du säljer något som konsumenten bara måste ha trots att tiderna är tuffare, exempelvis beroendeframkallande nikotinprodukter.

Det gör snusbolaget Haypp som gick in på börsen hösten 2021 och som presenterat sina delårsiffror på fredagsmorgonen.

Kvartalsrapporten visar att försäljningen uppgick till 769 miljoner kronor under det andra kvartalet, en ökning med 23 procent, ungefär samma takt som under det första kvartalet och samtidigt klart högre än under 2022.

Det är, precis som tidigare, framför allt det tobaksfria, vita snuset (som även kallas nikotinpåsar) som är den stora motorn i tillväxten.

“Nikotinpåsarna växte med 35 procent i volym under det andra kvartalet. Nikotinpåsarna står nu, för första gången under ett enskilt kvartal, för mer än 50 procent av vår totala volym”, säger Haypps vd Gavin O’Dowd.

Rörelseresultatet blev 20,4 miljoner kronor om man justerar för vissa extraordinära kostnader. Det var en uppgång från 14,6 miljoner kronor andra kvartalet 2022.

“Ökningen var främst hänförlig till högre bruttomarginal, ökade volymer såväl som högre effektivitet, något som till delar motverkades av fortsatta investeringar”, skriver bolaget i rapporten.

Haypp, som placerade sig högt i den här rankingen, har haft en svängig resa på börsen sedan start. Priset inför noteringen i oktober 2021 låg på 66 kronor. Sensommaren 2022 hade kursen backat till nivåer kring 20 kronor. Men sedan vände det och Haypp är en av de stora vinnarna under 2023 med en uppgång på 78 procent. Aktien stängde på 49 kronor på torsdagen och börsvärdet uppgår till drygt 1,4 miljarder kronor.

“Sammantaget är Haypp Group bra positionerat för att gynnas av en snabbt växande internationell marknad under de kommande åren”, avslutar Gavin O’Dowd sitt vd-ord i fredagens rapport. 

Läs mer