Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Melimeli säljer soffor och filtar för 40 miljoner – men spikraka trenden bruten för Amelia Widell

Amelia Widell, grundare av Melimeli. Foto:TT

Hennes möbler syns i vart och vartannat influencerhem. Inte minst hos storasystrarna Hannah Widell och Amanda Schulman.

Det har gått snabbt uppåt för Amelia Widells inredningsbolag Melimeli – med stigande försäljning år efter år. Men 2022 bröts trenden.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Amelia Widell var redan ett namn inom inredning när hon startade sitt bolag Melimeli, ett bolag som designar och säljer inredning och möbler online med butik i Stockholm och showroom i London. Därför var det kanske inte heller så konstigt att försäljningen tog fart nästan med en gång. På bara ett par år ökade Melimeli omsättningen från 9 miljoner till 40 miljoner kronor. Viss draghjälp bör Amelia Widell också ha fått av exponeringen i storasystrarna (och mediemogulerna) Hannah Widells och Amanda Schulmans sociala kanaler. Nu syns Melimelis mjukt kantiga soffa Luca i var och varannat influencerhem på Instagram. 

Förra året låg omsättningen precis som 2021 runt 40 miljoner kronor. Skillnaden mellan åren är att 2022 så hamnade omsättningen ett par miljoner under istället för strax över 40 miljoner. Det var lägre än vad Amelia Widell hade hoppats på och den bakomliggande orsaken är enligt bolaget en svagare konsumentmarknad. 

Rörelseresultatet landade under 2022 på 1,3 miljoner kronor, en kraftig minskning från året tidigare på 7 miljoner kronor. I årsredovisningen står det att bolaget satsar på produktutveckling av Melimeli för att bredda sitt sortiment. 

Det framkommer också att Melimeli gör en utdelning på 1,7 miljoner kronor. 

Melimeli har 6 anställda, enligt de senaste siffrorna. Amelia Widell är största ägare i bolaget. 

Läs mer