Jonna Jintons väg mot influencerlivet började med en rätt drastisk flytt.
Sommaren 2010 lämnade hon lägenheten och storstadslivet i Göteborg och flyttade till Grundtjärn, en liten by med tio invånare 100 mil norrut, där hennes familj hade ägt en sommarstuga under hela hennes uppväxt.
Jonna Jinton började blogga om sitt nya liv och lägga ut naturfotografier, och nådde snabbt popularitet. Det stora genombrottet kom 2018 när hon publicerade en video när hon pulsade ut i den meterhöga snön och hängde tvätt på torkvindan. En video för att driva med den svenska våren och som fångar känslan av att den aldrig riktigt kommer. Hon nådde flera miljoner visningar utanför Sveriges gränser.
Idag har hon 1,5 miljon följare på Instagram och driver det egna varumärket Jonna Jinton Jewelry, som tillverkar smycken i en smedja i Grundtjärn. Nu har årsredovisningen för bolagets räkenskapsår mars 2022 – februari 2023 trillat in hos Bolagsverket. Och det visar sig innehålla fortsatt fina resultat.
Jonna Jinton Jewelry ökade sin nettoomsättning från 13 miljoner kronor till 14,2 miljoner. Rörelseresultatet sjönk något – från 3,4 miljoner kronor till 2,5 miljoner. Bolaget gör samtidigt en utdelning om 1,5 miljoner.
Förutom smyckena så säljer Jonna Jinton även konst inspirerad av sitt nya liv i Västernorrland.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.