Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Felix Herngren lagt hundratusentals kronor på att stoppa bluffannonserna på Meta: ”Frustrerande”

Felix Herngren känner sig uppgiven efter kampen mot jätten Meta. Foto: TT

Felix Herngren påstods vara död i annonser som dök upp på Facebook. Arkitekterna bakom fejkinläggen använder hans namn för att få klick och på så sätt lura människor på pengar.

Nu berättar regissören om hur mycket pengar och kraft han lagt på att stoppa bluffannonserna – och vad han har fått för svar från Meta.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Regissören och skådespelaren Felix Herngrens namn och bild används i bluffannonser på Facebook för att lura in människor i bedrägerier. I en intervju med DN berättar han om när botten var nådd – när en av annonserna påstod att han var död – och hur mycket pengar han har lagt på att få bort annonserna.

”Så fort jag är med i ett nytt program så smattrar annonserna in”, säger han till tidningen och tillägger att det inte är sig själv han tycker synd om utan alla personer som luras på sina besparingar.

Det handlar om hundratusentals kronor som Felix Herngren har lagt på advokatkostnader för att få Meta att stoppa bluffannonserna. I ett möte med Meta ska bolaget enligt Herngren ha föreslagit att han skrev under ett tystnadspliktsavtal, som hindrar honom från att prata med pressen eller stämma Meta, för att de bättre skulle kunna svara på hans frågor. Det vägrade han. 

Han är frustrerad och en juridisk tvist med techjätten riskerar dessutom att bli ordentligt kostsam. 

”Jag vet inte om jag orkar mer.”

Metas juridiska ombud i frågan är Lina Lundberg och Niklas Sjöblom från juristbyrån Mannheimer Swartling. Niklas Sjöblom skriver till DN att han inte har mandat att besvara frågor utan hänvisar till Meta Platforms Ireland Limited. Tidningen har sökt moderbolaget Meta utan att få något svar. 

Felix Herngren är långt ifrån den enda som har drabbats. En debattartikel i DN med rubriken ”Våra identiteter kapas medan Meta tyst tittar på” har skrivits under av ett 20-tal kända svenskar, däribland Carola Häggkvist och Kristin Kaspersen.

Metas Nordenchef Cecilia Sundström svarade då i ett sms till DN att man är väl medveten om problemet och att det är något som bolaget ständigt försöker bekämpa. 

”Tyvärr ser vi att det finns individer som dagligen försöker komma runt våra regler och lura våra system.”

En av de mest frekvent använda kändisarna i bedrägeriinläggen på Facebook är programledaren Filip Hammar – som liknat hela företeelsen med en ”råttinvasion”. För ett par år sedan testade Breakit vad som skulle hända om man lämnade ut sitt nummer och sin mejladress till bluffmakarna. Det gick snabbt. På mindre än en minut blev reportern uppringd av en person som ville att han skulle klicka på en länk. Det var det första samtalet av många skulle det visa sig. Läs hela reportaget här

 

LÄS ÄVEN: Johnny, 77, klickade på Filip Hammar – sen blev han av med sina pengar

LÄS ÄVEN: De kapade Filip Hammars namn på Facebook – vi lät bluffarna lura oss i jakten på bedragarna

Läs mer