Det rör på sig på den sociala influencer-marknaden. Flera nätverk vill vara bryggan mellan kändisar i sociala medier och annonsörer. Nu köper Cube, som har en rad sociala medieprofiler i sitt stall, upp 100 procent av Society icon. Det är ett bolag som grundades förra året med fokus på influencers internationellt.
Parterna vill inte uppge någon köpesumma, men Icon societys grundare och vd Mose Haregot, som har en bakgrund som försäljningschef på Discovery Networks, går nu in som delägare i Cube.
“Att vi får in honom var strategiskt viktigt för oss. Mose har både erfarenhet inom rörlig bild från Discovery och ett internationellt nätverk, det var en av nyckelfaktorerna till uppköpet”, säger Cubes vd Eric Lundström.
Cube kör med brutet räkenskapsår och fram till augusti förra året landade omsättningen på 18 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning jämfört med samma period föregående år då nätverket omsatte 5 miljoner kronor.
“För oss är förvärvet en naturlig del i vår expansion. Vi har haft en extrem tillväxt och nu får vi in ännu mer kompetens i bolaget”, säger Eric Lundström.
Cube har enligt egna uppgifter en räckvidd på över 10 miljoner följare på Instagram, Youtube, Snapchat och bloggar.