Sök ikon

Influencern Linda Hallbergs skönhetsbolag växer: “Produkterna flyger av hyllorna”

Linda Hellqvist, vd på LH Cosmetics, och Linda Hallberg, grundare och influencer. Foto: Press

Det går bra nu för en av Sveriges första sociala medier-profiler.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Spejsad och extra allt. Så kan man beskriva makeup-artisten och influencern Linda Hallberg, som faktiskt är en pionjär i branschen. Hon var en av de första att tjäna pengar på sina looks på Instagram och blev snabbt känd för sin “egna” stil. Idag har hon nära 950.000 fans på Instagram som följer hennes sminktutorials.

2016 startade hon sminkvarumärket LH Cosmetics tillsammans med skönhetssajten Bangerhead. Idag äger sajten drygt 58 procent av bolaget, medan Linda Hallberg AB äger 42 procent.

LH Cosmetics har ökat stadigt för varje år, men i fjol tog de ett rejält skutt. Breakit kan avslöja att omsättningen ökade med hela 46 procent, från 18,1 miljoner kronor till 26,2 miljoner. Samtidigt vände LH Cosmetics från en rörelseförlust på 2,1 miljoner kronor till en vinst på 0,7 miljoner.

Trots ökade kostnader på grund av olika omvärldsfaktorer så har försäljningen till slutkund ökat med 79 procent vilket såklart haft positiv effekt på marginalen.

LH Cosmetics har framför allt lagt mycket kraft på expansion och accelererat i USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Norden. Hemmamarknaden Sverige visar också på en liten ökning, men det är främst utomlands som LH Cosmetics har slagit igenom. Idag finns märket även hos 18 återförsäljare i Europa, hos alltifrån Zalando och Beauty Bay till anrika Harrods.

“Våra allra största utmaningar i år är att täcka den ökade efterfrågan och hinna med att producera både gamla och nya produkter i den raska takt som de flyger av hyllorna. Vi ökar vår närvaro på dessa fokusmarknader”, berättar vd:n Linda Hellqvist via mejl.

Även 2023 har börjat bra.

“Vi har budgeterat för liknande tillväxt i år som förra året, men ligger på mer än en fördubbling mot föregående år hittills i år.”

Resan mot lönsamhet har inte varit utan skav. För tre år sedan vittnade flera före detta anställda till Expressen om långa arbetspass och att de “i princip jobbade gratis”. Sociala medier-stormen blev tuff. Den dåvarande vd:n Aida Ghorban Ebrahimi lämnade ett par månader efter granskningen och Linda Hellqvist, tidigare Oriflame-topp, tog på sig ledarkostymen. Bolaget gav då förklaringen att “de hade gjort misstag på vägen”.

LH Cosmetics ökade antalet anställda i fjol från 9 till 12.

I år utsågs bolaget till en av uppstickarna i Breakits stora e-handelsrapport.

LÄS MER: Stor kartläggning: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)

Läs mer