Sök ikon

Backas av Stenbeck – nu ökar Dashl (men resultatet faller)

Arbilina Nissan och Nina Akbari, grundare av Dashl. Foto: Press.
Arbilina Nissan och Nina Akbari, grundare av Dashl. Foto: Press.

Dashl började som en digital bokningsplattform men har utvecklats till att erbjuda kunder egna produkter och salonger – och backats av ingen mindre än profilen Cristina Stenbeck.

Nu kan Breakit berätta hur det går för skönhetsbolaget.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Artikeln uppdaterades 4 augusti.

Grundarduon Nina Akbari och Arbilina Nissan drog igång Dashl för närmare sex år sedan. 

Där och då började det som en digital bokningsplattform som kopplar ihop kunder med frilansande stylister inom naglar, fransar och bryn. Men under åren har verksamheten vuxit och nu har bolaget även egna skönhetssalonger och produkter inom skönhet.

Flera namnkunniga investerare har klivit in med kapital, inte minst affärsängeln Cristina Stenbeck.

Bolaget har tagit sig utanför Sveriges gränser och finns på flera europeiska marknader, däribland Tyskland och Nederländerna. I höstas slog bolaget upp dörrarna i ytterligare ett land.

”Storbritannien som marknad har alltid varit en del av vår plan, då det är en av Europas största beauty-marknader”, kommenterade Arbilina Nissan, som även är vd för bolaget, då till Breakit. 

Nu avslöjar bolagets senaste årsredovisning hur det gick under 2022. 

Nettoomsättningen uppgick till 14,1 miljoner kronor, ett uppsving från 9,2 miljoner kronor året innan. Årets resultat hade däremot inte samma positiva utveckling. 2022 landade det på -16,2 miljoner kronor, att jämföra med -15 miljoner kronor 2021. 

I årsredovisningen står det även att för att öka lönsamheten så har bolaget omorganiserat och vidtagit åtgärder för att minska kostnaderna. Vidare heter det att flera produktlanseringar är planerade det kommande året. 

Dashl Beauty Academy AB, ytterligare ett bolag inom Dashl-koncernen, omsatte närmare 1,6 miljoner kronor 2022, ett mindre tapp från omsättningen året innan. Resultatet för 2022 uppgick 189.610 kronor, en ökning från -25.000 kronor 2021.

Breakit sökte Arbilina Nissan för en kommentar men utan framgång. Hon kontaktade däremot Breakit via mejl efter att artikeln publicerades. Enligt henne dubblerades omsättningen under 2022 jämfört med 2021, sett till samtliga bolag inom koncernen. 

“Vi hade planerade förluster under året då vi expanderade i nya marknader och satte upp vår e-handel och makeuplinje. Vi har även omsättning i Tyska bolaget ,Dashl GmbH, och det brittiska, Dashl Ltd, som båda är lönsamma bolag. Det är det svenska bolaget Dashl AB som tar alla kostnader, det är därför resultatet fallit", skriver Arbilina Nissan.

Hon uppger att den tyska verksamheten Dashl GmbH omsatte 4 msek och att det är lönsamt. Resultatet vill hon inte kommentera. Det brittiska bolaget har ännu inte haft sitt första bokslut, skriver hon. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer