Den tidigare Zound Industries-bossen Pernilla Ekman klev ifjol in och satte sig på vd-stolen på Aarke. Hennes uppdrag var att få bolaget att växa bortom de lyxiga kolsyremaskinerna med samma namn. Hon avsade sig alla sina övriga uppdrag i styrelser som Stronger och Sniph för att fullt ut fokusera på uppgiften.
“Det här är en resa som kräver lite mod och ryggrad”, sa hon till Breakit då.
Aarke grundades 2013 av Jonas Groth och Carl Ljungh, men lanserades först 2016. Snabbt visade duon att de kunde hitta en marknad bredvid jätten Sodastream när omsättningen mellan 2017 och 2020 växte från 7,9 till 208,9 miljoner kronor – med lönsamhet.
Under 2020 klev också riskkapitalbolaget Altor in som majoritetsägare i bolaget.
Samtidigt meddelade företaget att de skulle börja arbeta för bolagets större vision.
“Nu är siktet inställt på att ta över hela köksbänken”, berättade grundaren Carl Ljungh.
Så gick det förra året
Nu har Aarke offentliggjort sin årsredovisning för 2022. Den visar att omsättningen sjönk mellan 2021 och 2022, från 272 till 234 miljoner kronor i nettoomsättning. Ett tapp på 38 miljoner kronor.
Samtidigt vände Aarkes rörelseresultat från ett plus på 29,2 miljoner kronor till ett minus på 22 miljoner kronor.
“Det generella marknadsläget har såklart påverkat även Aarke och 2022 har varit ett tuffare år för oss. Vi gick också in i 2022 med höga lagernivåer hos våra distributörer och retailers vilket påverkade vår försäljning främst under första halvåret”, skriver Pernilla Ekman i ett mejl till Breakit.
Även ökade kostnader för personal och logistik ska ha påverkat lönsamheten negativt.
Av årsredovisningen framgår också att Aarke under 2021 avbröt en relation med en stor kund.
“Parterna har under 2022 enats i ärendet och skiljedomsförfarandet har således avslutats. Detta har resulterat i jämförelsestörande kostnader som påverkat lönsamheten negativt”, står det där.
Hur mycket Aarke påverkades av det brutna samarbetet svarade inte Pernilla Ekman på i mejlintervjun.
Har sett över kostnaderna förra året
Aarke har under fjolåret lanserat flera nya produkter och de har även påbörjat ett arbete med att utveckla andra typer av produkter för köket. Där den första blev en vattenfilterkanna.
Enligt Pernilla Ekman har Aarke under året arbetat för att “skapa en mer robust grund”, och förutsättningar för lönsam tillväxt. Bland annat har bolaget sett över sina kostnader.
“Under första halvåret under 2023 har vi en tydligt ökad efterfrågan på flertalet av våra marknader och vi ser med tillförsikt på att kunna visa en lönsam tillväxt för 2023”, skriver hon till Breakit.
På sista raden visar Aarke faktiskt upp en vinst på 18.000 kronor. Det efter bokslutsdispositioner där Aarke har överfört pengar som av skatteskäl tidigare har avsatts i en periodseringsfond.
Något nytt behov av kapital ska Aarke inte ha i dagsläget enligt vd:n.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.