I många år har det pratats om att golfen är på dekis. Under pandemin fick sporten dock ett rejält lyft upp, som till viss del tycks ha hållit i sig.
Peter Wilhelmsson (vd) och Anders Olstedt drog igång sin e-handel inriktad på just golfprodukter redan 2006.
Sakta men säkert har de lyckats växa sitt Nordicagolf till en stor spelare inom sin nisch.
Breakit tagit del av deras färska bokslut, som visar att omsättningen under 2022 steg från 56,8 till 68,9 miljoner kronor. Resultatet ligger runt noll, där rörelsevinsten ökade från 48.000 till 688.000 kronor.
Det kan exempelvis jämföras med 2018, när bolaget omsatte 15,8 miljoner kronor med nollresultat.
Men det tar inte stopp där. Peter Wilhelmsson menar att bolaget nu har ett riktigt starkt år som är påväg att ta bolaget ytterligare ett steg framåt.
Med en väldigt stark tillväxt under våren och sommaren räknar han med att nå 90 miljoner kronor för helåret 2023, vilket innebär en tillväxt på 30 procent.
“Tillväxten i år beror främst på ett stigande intresse för att skräddarsy sina klubbor med rätt skaft och grepp. Under Covid-pandemin passade många golfare på att köpa ny utrustning samt att många nya golfare började spela. Nu när folk håller lite hårdare i plånboken så väljer många att förbättra sina klubbor och anpassa dem mer till deras sving och där har vi ett mycket starkt produktsortiment samt kunskap hur man gör.”
Nordicagolf har också satsat på en butik för första gången i år, men intäkterna uppges fortfarande till allra största del komma från e-handeln.
Peter Wilhelmsson menar att bättre möjligheter att spela golf på vintern är en faktor som driver försäljningen framåt.
“Det stora utbudet av golfhallar (med golfsimulatorer) som kommit de senaste ett-två åren bidrar även till att golfare kan spela året runt vilket gör att vintern som är vår lågsäsong har fått ett ordentligt lyft och inomhusgolf-trenden verkar bara bli starkare och mer populär.”
Vad är prognosen för lönsamhet i år?
“Vi har redan tripplat vinsten mot samma period 2022 och räknar med att öka lönsamheten betydligt i år. Förra året låg infrakterna på väldigt höga nivåer men de har nu kommit ned betydligt, speciellt på containers.”
Han uppger att planen för att öka lönsamheten ytterligare är att satsa ännu mer på mer unika produkter.
“Frakter är vår största kostnadspost och vi jobbar redan nu med utfrakterna till kund för att optimera dem ännu mer för att sänka kostnaden. Det råder hård priskonkurrens inom golfsegmentet men vi har valt att nischa oss mot att ge kunderna mera unika produkter, kunskap och tjänster vilket gör att vi inte behöver pressa marginalerna utan snarare kunna höja dem.”