Sök ikon

Trenden bruten för hajpade Creed – visar förlust: “Prioriterade om”

Hugo Leprince och Timothy Collins. Foto: Press

Det blev inte ett fjärde år med vinst för Creed Media. Efter uppsägningarna i februari i år vet vi nu hur fjolåret slutade för bolaget – som fortfarande växer snabbt.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den digitala mediebyrån Creed Media har snabbt skapat sig ett namn som Tiktok-specialister. Tillväxten i gruppen har varit snabb sedan starten 2019 när bolaget omsatte 13,6 miljoner kronor med en vinst på 1,3 miljoner kronor. 2021 var Creed oerhört nära att spränga 100 miljoner kronor, men de slutade på 99,6 miljoner. 

Samtidigt som Creed växte snabbt så var det med bibehållen lönsamhet.

Av den anledningen var det säkert några som rynkade på pannan när grundarna Timothy Collins och Hugo Leprince i februari berättade att cirka 20 procent av personalen skulle få lämna bolaget. Totalt 18 tjänster skulle försvinna. 

“Av respekt för de berörda på bolaget som drabbas av detta, vill vi inte dela några fler detaljer än så här”, sa vd:n Timothy Collins till Breakit då.

Orsakerna sades vara det makroekonomiska läget och utmaningarna i branschen som helhet. Målet var att förbättra den framtida lönsamheten i bolaget.

Då flaggade vd:n för att omsättningen ändå hade ökat med drygt 50 procent. Resultatet lämnade han okommenterat. 

Nu kan Breakit avslöja att Creeds trend med lönsamma år bakom sig har fått ett slut. 

Omsättningen landade på 151 miljoner kronor under 2022 enligt den senaste årsredovisningen, vilket alltså är i linje med tidigare uttalande från Timothy Collings. Resultatet vände däremot ned till en förlust på 3 miljoner på sista raden. Tittar vi lite längre upp i resultaträkningen så ser vi att rörelseförlusten blev minus 5,4 miljoner kronor.

“Bolagets båda verksamhetsgrenar visade en ökning i omsättning där musikkampanjer ökade med nästan 60 procent, dels genom organisk tillväxt men också genom att bolagets satsning mot stora techkunder fortsatte att ge frukt. Varumärkeskampanjer ökade med drygt 40 procent under 2022 jämfört med föregående räkenskapsår”, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Kostnaderna för personal hade mer än fördubblats under fjolåret, från 20 till 48 miljoner kronor. Även kostnaderna för handelsvaror hade ökat kraftigt.

I kassa och bank fanns vid årets utgång 21 miljoner kronor.

Det framgår också att Creed Media har avvecklat sin sociala medier-fokuserade management-avdelning med hänvisning till dålig lönsamhet. Gruppen har också startat ett dotterbolag i USA.

“I början av 2023 så genomfördes en omorganisation där bolaget prioriterade om vad vi ska lägga fokus på kommande år och förbättra lönsamheten”, skriver Creed i årsredovisningen.

Största ägare i Creed Media är grundarna Hugo Leprince och Timothy Collins som tillsammans äger drygt hälften av aktierna. Investeraren Aser Investment är största externa ägare och kontrollerar 43,4 procent av aktierna.

Läs mer